12 nyhedsbreve du SKAL skrive - og sende - når du vil sælge dit produkt online!

Hej med dig.

I dag vil jeg fortælle dig om de 12 nyhedsbreve du SKAL skrive, når du vil sælge et produkt.

For email-markedsføring er faktisk ikke så svært, når først du ved, hvad er du skal gøre (sjovt nok, som med alt andet her i livet!).

Det svære er at vide, hvor ofte du skal skrive, hvad du skal skrive og selvfølgelig hvordan du skal skrive det. 

I dag får du mit bud på, hvilke 12 nyhedsbreve du som minimum SKAL skrive (og sende forståes :)), når du vil sælge et produkt:

 

Nyhedsbrev 1: Derfor var jeg nødt til lave xx (navnet på produktet)

Ti dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften Derfor var jeg nødt til at lave xx (navnet på dit produkt).

I denne mail fortæller du om din egen historie og din egen smerte.

Du skal beskrive, hvad det var for en situation, du selv var i, inden du lavede produktet.

Hvad det var du oplevede?

Hvordan du havde det?

Hvilke følelser du havde?

Hvordan du havde det fysisk?

Hvad var det, der gjorde udslaget, altså hvad ændrede sig før du fik det anderledes?

Så altså hvad har gjort, at du er kommet i gang med at lave netop dét du laver?

Og hvorfor har du gjort det?

Denne mail vil give din læser en fornemmelse hvem du er som person, at du har stået i noget af det samme som det din læser står i, og at du ved, hvilken vej der er ud af det din læser står i lige nu. 

Og det er dét – at dine læsere kan mærke det – der gør, at de åbner op for muligheden for at købe dit produkt. 

 

Nyhedsbrev 2: XX (navnet på produktet) er til dig der har zz (en eller anden udfordring dit produkt hjælper med at løse – f.eks. højdeskræk)

Ni dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: XX (navnet på produktet er til dig der zz (en eller anden udfordring som dit produkt hjælper med at løse – f.eks. højdeskræk)

Med denne mail fortæller du, hvorfor det er at dit produkt hjælper med at løse den udfordring, din læser har. Sådan helt sagligt. 

Og put gerne lidt statistik i denne mail. 

Så du fortæller lidt om, hvor mange der faktisk har den her udfordring, så din læser ikke føler sig helt i hegnet – og helt alene i verden med sin udfordring, men forstår, at der faktisk er mange flere der har præcis den samme udfordring – eller i hvertfald en der ligner.

 

Nyhedsbrev 3: NN (f.eks. Hanne) ville så gerne xx (f.eks. kunne dykke)

Otte dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: NN (f.eks. Hanne) ville så gerne xx (f.eks. kunne dykke).

I mailen fortæller du om en af dine tidligere deltagere, om det han/hun så gerne ville.

Du beskriver i dybden, hvilken smerte det gav din tidligere deltager/kunde at han/hun ikke kunne det de gerne ville.

Og du beskriver, hvordan dit kursus hjalp din tidligere deltager. 

Den her mail giver “social proof” altså bevis på, at andre har kunnet lide det de har fået hos dig. Det er altsammen med til at gøre din læser tryg.

 

Nyhedsbrev 4: Derfor virkede XX (navnet på dit produkt) for NN (f.eks. Hanne)

Syv dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: Derfor virkede XX (f.eks. dit kursus) for NN (f.eks. Hanne).

I mailen forklarer du det psykologiske bag, hvorfor det virkede for den kunde/tidligere deltagere du omtalte i din foregående mail.

Du forklarer altså hvad det var der rent fagligt og psykologisk skete for din tidligere kunde/deltager. 

På den her måde demonstrer du, at du ved en masse om at skabe den forandring din læser – bevidst eller ubevidst – søger efter – og at du har taget højde for det i det produkt du har lavet.

 

Nyhedsbrev 5: Det her er hvad der egentlig sker på xx (dit produkt – f.eks. dit kursus/uddannelse)

Seks dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: Det her er hvad der sker på xx (f.eks.. dit kursus/uddannelse)

I mailen fortæller du i detaljer om alle modulerne/elementerne for dit produkt, så din kunde ved hvad der sker på hvert modul.

Igen viser du her overskud og overblik over, hvad det er for en proces din læser skal igennem.

 

Nyhedsbrev 6: XX (Navnet på dit produkt) er IKKE for dig der IKKE vil ZZ (det dit produkt gør f.eks. kureres for højdeskræk) 

Fem dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften:  XX (Navnet på dit produkt) er IKKE for dig der IKKE vil ZZ (det dit produkt gør f.eks. kureres for højdeskræk)

I denne mail skriver du det modsatte af i dit 2. nyhedsbrev, nemlig om hvilken person dit produkt ikke er til. 

Du skriver f.eks.: 

Produktet her er ikke til dig der: 

  • Hader at rejse
  • Elsker at sidder derhjemme på din flade bagdel uden at løfte en finger
  • Hader af udvikle dig etc

Når du beskriver en person der f.eks. ikke vil arbejde med sig selv eller gøre noget ved sin udfordring, får du beskrevet karaktertræk, som vi alle har i os, men som de færreste af os vil være ved. 

Og ved at beskrive det får du ubevidst prikket til din læsers lyst til at gøre noget ved en udfordring som han eller hun måske har gået med i årevis.

Du hjælper altså din læser med at blive mere klar til at handle – og gøre noget ved sin udfordring – i stedet for blot at se passivt til.

 

Nyhedsbrev 7: NN (f.eks. Pernille) ville så gerne xx (f.eks. kunne svømme)

Fire dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: NN (f.eks. Pernille) ville så gerne xx (f.eks. kunne svømme).

I mailen fortæller du om en anden af dine tidligere deltagere, om det han/hun så gerne ville.

Du beskriver i dybden, hvilken smerte det gav din tidligere deltager/kunde at han/hun ikke kunne det de gerne ville.

Og du skriver, hvordan dit kursus hjalp dem.

Du beskriver altså, hvordan din tidligere deltager/kunde har det i dag, hvor han/hun har brugt dit produkt.

Hermed viser du igen et social proof på, at andre før din læser har haft samme eller lignende udfordringer som din klient eller kunde – og hvordan dit produkt har afhjulpet den udfordring. 

Vi mennesker er flokdyr – og derfor vil vi gerne gøre det som andre der ligner os har gjort før os. 

Og det er derfor social proof er vigtigt for, når du skal sælge dit produkt.

 

Nyhedsbrev 8: Derfor virkede XX (f.eks. dit kursus) for NN (f.eks. Pernille)

Tre dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: Derfor virkede XX (f.eks. dit kursus) for NN (f.eks. Pernille)

I mailen forklarer du det psykologiske bag, hvorfor det virkede for den kunde/tidligere deltagere du omtalte i din foregående mail.

Med denne mail viser du igen, at du forstår, hvilke mekanismer det er der gør, at DIT produkt virker. Det viser din læser, at du ved en masse om hvordan vi mennesker er indrettet – og at du har taget højde for det i dit produkt. 

Og dét er med til at øge sandsynligheden for at produktet er godt og solidt. 

 

Nyhedsbrev 9: Spørgsmål og svar om xx (navnet på dit produkt)

To dage før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: Spørgsmål og svar om xx

I denne mail skriver du om alt hvad din læser måtte kunne have af spørgsmål til dit produkt. 

De typiske spørgsmål kan være alt lige fra: 

  • Hvordan betaler jeg?
  • Kan jeg betale på en anden måde? (F.eks. pr. faktura)
  • Hvordan får jeg adgang til mit produkt? (Bliver det sendt med posten, pr e-mail etc)
  • Kan jeg få det på en anden måde? (F.eks. Kan jeg få det sendt med brevdue?)
  • Hvad hvis jeg ikke har brug for hele produktet? 
  • Kan jeg få mine penge tilbage?

Og hvis det er et kursus eller en workshop vil du tyisk få spørgsmål som: 

  • Hvor mange deltagere er der?
  • Hvor foregår det?
  • Hvornår er det? 
  • Hvordan foregår det?

Prøv at sætte dig i din læsers sted. Forestil dig, hvad DU ville spørge om, hvis du ikke kendte dit eget produkt i forvejen. 

Og bed evt. en ven om at stille alle de spørgsmål vedkommende kan komme på til dit produkt. Så ved du, hvad dine kunder måske også vil kunne finde på at spørge om.

Med denne mail viser du igen din læser, at du har styr på dine ting – og at du tager deres spørgsmål og bekymringer alvorligt. Det er desuden en rigtig god idé at opfordre dem til at stille dig yderligere spørgsmål, hvis de har nogen på mail eller evt. på telefon.

 

Nyhedsbrev 10: Har du (også) alle de her undskyldninger for IKKE at xx (gøre et eller andet f.eks. tilmelde dig mit kursus)?

Dagen før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med overskriften: Har du også alle de her undskyldninger for IKKE at xx,yy (f.eks. tilmelde dig mit kursus)?.

I denne mail skriver du om alle de indvendinger du hører folk komme med (f.eks de har ikke tid til at deltage i kurset).

Du sætter deres indvendinger på spidsen skriver f.eks. om hvor mange timers tv de har set den sidste uge, eller hvor mange minutter de bruger på Facebook om dagen eller noget andet der beviser at deres indvending netop blot er en “undskyldning” for ikke at få sig tilmeldt.

For langt de fleste af os handler undskyldninger, som de her, om at der er et eller andet vi er bange for feks at skulle ændre vaner. 

Og det skal du bruge i den her mail!

For her har du chancen for at gå i kødet på din læser og fortælle, at du godt ved, at det egentlig ikke handler om, at de har tid nok eller hvad de nu vil bruge som undskyldning, men om deres frygt for at skulle til at ændre vaner. 

Når du skriver den her mail, viser du nemlig din læser, at du forstår de mekanismer der er i dem, som indtil nu har afholdt dem fra at gøre noget ved den udfordring din læser sidder med.

 

Nyhedsbrev 11: Sidste chance for at få fingre i  xx

På selve dagen hvor dit kampagnetilbud udløber, f.eks. om morgenen, sender du en mail med overskriften: Sidste chance for at få fingre i “xx, yy”

Med denne mail sørger du for – igen – at være top of mind hos din læser. 

Og er bekymrer du dig for om din læser er ved at synes du er irriterende, så tænk på følgende. 

Kun 3% af alle læsere er klar til at købe dit produkt allerede inden de hører om dit produkt. Resten er altså potentielle kunder, som enten ikke har erkendt at de har et behov eller er villige til at gøre noget ved deres behov endnu.

Og det er bl.a. for deres skyld, for alle tvivlerne, at du sender denne mail afsted.

Så har de lige en sidste dag til at beslutte sig for, om de er klar til at gøre noget ved deres udfordring. 

Nyhedsbrev 12: Om fire timer er det slut!

Fire timer før dit kampagnetilbud udløber sender du en mail med titlen: Om fire timer er det slut.

Denne mail er for at sikre at de sidste mennesker der sidder derude – og som egentlig har besluttet sig for at købe dit produkt, men som har haft travlt hele dagen med arbejde, med logistik, med sport, med børn og madpakker, vasketøj og madlavning får en allersidste chance for at være med på dit salg. 

Og det kan godt betale sig at sende denne mail – for en stor del af os mennesker er faktisk sidste øjebliks mennesker, og slår først til i det øjeblik deadline nærmer sig med hastige skridt. 

 


Det var mit bud på 12 nyhedsbreve du SKAL skrive – og sende – når du vil sælge dit produkt.

Rigtig god fornøjelse med dit salg!

Pernille Hjortkjær rådgiver selvstændige og ejerledere om virksomhedsudvikling, ledelse og medarbejdere.

 

Bedste hilsner

Pernille

 

PS: Lad mig endelig høre om dine erfaringer med at bruge mine råd i kommentarfeltet herunder.

Facebook kommentarer
The following two tabs change content below.
Pernille Hjortkjær er Direktør, BusinessAntropolog og Coach i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper virksomheder med at sætte ord på deres virksomhedskultur og udvikle den i den retning de drømmer om. Det skaber sammenhængende, autentiske og handlekraftige virksomer. Pernille er desuden forfatter til bøgerne: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.