Vil du også gerne overleve som selvstændig?

Så læs med her, når jeg fortæller dig lidt om hvordan jeg er kommet igennem de første 5 år som selvstændig – og hvad jeg mener der skal til for at overleve som selvstændig.

——

Hej med dig. 

Den 1. marts 2017 fejrer jeg mit livs første – og vigtigste jubilæum. 

Der er det nemlig 5 år siden, jeg sprang ud som selvstændig. 

Det er samtidig mit første større jubilæum i min erhvervskarriere. 

Og hvorfor er det så interessant, tænker du måske?

Personligt synes jeg, mit jubilæum er interessant af to årsager: 

  • Kun 60% af alle virksomheder eksisterer 2 år efter de er blevet etableret – efter 10 år er der kun 20-25% tilbage af de oprindelige virksomheder – så hvad er det der gør, at jeg – at min forretning – har overlevet?
  • Og hvorfor er det så endelig lykkedes mig at holde “jubilæum” i min egen “biks”, når det nu aldrig er lykkedes mig tidligere?

Jeg vil derfor smide et par tanker efter, hvad det er jeg har oplevet undervejs i min karriere som selvstændig – og hvad det har lært mig.

Og ikke mindst vil jeg til sidst give mine fem råd til dig, der selv er eller drømmer om at blive selvstændig, så du kommer bedst afsted med at overleve som selvstændig.

Forhåbentlig – til inspiration for dig der læser med:

 

2012 – De skønne hvedebrødsdage

1. marts 2012 var min første dag som selvstændig. Jeg havde netop taget afsked med mine dejlige kolleger på Videnscentret for Landbrug (I dag SEGES) – og skulle nu i gang med min nye tilværelse som selvstændig. 

Jeg havde allerede inden min afsked med kollegerne landet nogle gode opgaver indenfor den branche jeg allerede i knap 5 år havde arbejdet i – landsbrugsrådgivningen – og kunne se frem til nogle rigtig gode samarbejder med bl.a. LandboThy og Jysk Landbrugsrådgivning (I dag SAGRO). 

Jeg tonsede derudaf – jo flere timer på landevejen, jo bedre syntes at være mit motto. 

Det var drømmen om frihed til selv at bestemme der havde drevet mig til at tage springet som selvstændig, men behovet for at præstere og levere gjorde, at jeg knoklede mindst ligeså hårdt på, som da jeg var lønmodtager. 

Den store forskel var måske, at her i 2012 som selvstændig var der ingen andre end mig selv til at anerkende mig for min store indsats. 

Og det glemte jeg helt ærligt indimellem – men som når man er nyforelsket – så gør det måske ikke så meget lige i øjeblikket – men i det lange træk, er det netop dét, der slider – det der er uholdbart.

Sådan viste det sig også at blive for mig senere, da hvedebrødsdagene var ovre.  

 

2013 – Building a brand

Med 2013 og det første år godt og flot hjemme i min forretning – og med fuld fart på opgaverne, fik jeg lyst til og mod på at hive en masse dygtige antropologi-studerende ind. 

Jeg havde en drøm om at få “klonet” mig selv, så vi kunne nå ud til mange flere kunder, men uden at det var mig der skulle køre landevejene tyndt. 

For jeg var ærlig talt ved at gå kold i at drøne derudaf måned efter måned.

Tidlig morgen til sen aften. 

Så 2013 stod i vækstens tegn. 

Jeg fik flere hænder til at tage fra. 

Én til at skrive blogindlæg og nyhedsbreve og i det hele taget styre alt omkring hjemmesiden og de sociale medier.  

Én til at lave en masse netværksarbejde og tage nogle begyndende kundebesøg. Og til at begynde at løse nogle af de kundeopgaver der kom ind. 

Som en kollega sagde til mig for nylig, så var det imponerende at se, at der for hvert nyhedsbrev der kom ud var et nyt ansigt på team-fotoet. 

Vi begyndte at afholde gratis PitStops – månedtlige fredags møder, hvor vi bød på oplæg akkompagneret af kaffe og bobler. 

Det trak virkelig folk til – både potentielle kunder, andre konsulenter der misundeligt så til – og en masse studerende, der gerne ville være en del af holdet. 

Det var gode tider – med masser af energi, drive, inspiration og gode grin.

Men det var også rigtig hårdt. 

Nok især for mig for det gik ærlig talt alt for stærkt – og jeg kunne ikke følge med. 

Jeg mistede overblikket. 

Og jeg mistede lysten til at være ude ved kunderne.

Sådan for alvor. 

Faktisk var jeg så fortravlet, at kiloene raslede af mig – og at hukommelsen begyndte at svigte. 

Jeg fik aldrig diagnosen “stress”, men jeg er helt sikker på, at var jeg gået til lægen, så havde jeg fået den.

2014 – Kold tyrker

2014 kom og jeg drønede umiddelbart videre i samme rille. 

Jeg kastede masser af efteruddannelse efter mine gode medarbejdere, fordi jeg så gerne ville have dem til at tage mere og mere fra. 

Jeg glemte bare lige én ting: 

Kunderne ville have den unikke kombination af antropologisk og ledelsesmæssig teoretisk balast – og praktisk erfaring som HR konsulent, coach og leder, som kun jeg havde. 

De ville have mig – og min erfaring. 

Så uanset hvor dygtige folk jeg havde i folden, så var det mig kunderne pegede på, når opgaverne skulle løses. 

Det var naturligvis dejligt for mit ego, men for forretningen var det faktisk rigtig skidt. 

Desværre fattede jeg det først for sent, da de første kunder begyndte at trække nogle ordrer retur, simpelthen fordi de ikke fik det de havde regnet med at få.

Pengene havde jeg i midlertid allerede brugt på efteruddannelse af mine unge medarbejdere – og pludselig blev jeg stillet over for den cliché jeg havde hørt så mange af mine kunders kunder snakke om:

Likviditetsudfordringen – og bankernes vrangvillighed til at låne penge ud, der på bagsiden af finanskrisen. 

Pludselig stod jeg selv lige dér, hvor jeg ikke selv længere kunne bestemme. 

Hvor banken ringende til revisoren, og rådførte sig om nogle betaliger – og fik et råd der blev fatalt for min forretning – og som jeg bestemt ikke var enig i. 

For jeg troede jo STADIG på vores projekt. 

Jeg vidste, at med nogle justeringer, så kunne vi stadig skabe Danmarks første antropologiske konsulenthus. 

Sådan blev det ikke, for i stedet gik jeg – på under en måned – fra at være 7 mand – til at være alene. 

Back to the beginning. 

Det var emotionelt en rutsjetur af de helt store. 

Jeg var virkelig led og ked af det hele – og jeg anede ikke, hvordan jeg skulle komme ud af det morads, jeg havde fået sat mig selv i. 

Jeg kunne dårligt nok se på mit eget logo – det logo der ellers før havde fyldt mig med stolthed, for jeg skammede mig SÅ meget.

Skammede mig over, at jeg ikke havde haft bedre styr på forretningen, på mine medarbejdere, på revisoren og på banken. 

Jeg skammede mig sådan over, at jeg ikke havde taget lederskab for min forretning. 

Og jeg hadede, at omverdenen skulle se min fiasko. 

Hvad jeg ikke kunne se dengang var, at min egen fiasko faktisk var den bedste gave, jeg kunne få i forhold til at komme til at lave det, jeg laver i dag – nemlig at rådgive andre solo-selvstændige og ejerledere i at drive en succesfuld forretning. 

For midt i alt ræset – midt i al skammen – var det lykkedes mig at få taget mig en bestyrelsesuddannelse med særligt fokus på SMVerne – de små og mellemstore virksomheder.

Og efterhånden som 2014 lakkede mod enden begyndte jeg at ane håb forude – og kunne bl.a. sige ja til min første professionelle bestyrelsespost. 

2015 – Redefining myself – and getting online

I 2015 kom en stor del af min tid derfor til at handle om, at finde ud af, hvad det egentlig var, jeg gerne ville lave fremover. 

Bestyrelsesarbejdet gav mig blod på tanden i forhold til at lave dét til en levevej.

For jeg vidste med sikkerhed, at jeg ville blive ved med at være selvstændig. 

Men jeg vidste også med sikkerhed, at de mange dage på landevejene ville slide mig op. 

Og jeg vidste, at jeg skulle gå efter at få flere og flere kunder til at komme til mig i stedet for, at jeg skulle komme til dem. 

Sidst men ikke mindst begyndte jeg så småt at finde ud af, at jeg skulle have flere og flere kunder til at få adgang til min viden via flere kanaler – og at én af dem var gennem online kurser og forløb. 

Så det kastede jeg mig over i 2015, hvor jeg bl.a. tog et Online Markedsførings Mentorforløb – og blev en haj til alt omkring søgeoptimerede blogindlæg (SEO), nyhedsbreve, online produkter og online markedsføring.

Og mine første online produkter i at være en Coachende Leder og en Coachende Rådgiver, så også her dagens lys. 

2016 – Regaining strength and independence

I stedet for de hurtige penge jeg var gået efter i begyndelsen af mit liv som selvstændig, fortsatte jeg i 2016 med at gå mere og mere efter en langsigtet økonomiske strategi, der voksede frem af en helt bestemt ny personlig drøm:

Når mine piger forventeligt omkring år 2026 flyver fra reden, så vil jeg være geografisk uafhængig, dvs. kunne drive min forretning hvorsomhelst i verden. 

At det ikke allerede var en realisérbar drøm i 2016 skyldes, at mine piger bor hver anden uge hos mig og hver anden hos deres far, så jeg vil gerne blive boende i Danmark, indtil de naturligt flytter hjemmefra. 

Med min nye drøm formuleret kom et naturligt ønske om at kunne mange flere ting i min forretning selv.

Jeg havde i 2015 taget hul på det, da jeg startede min online-shop, men i 2016 blev ønsket om selv at kunne flere, mere tekniske ting større. 

Og jeg genopdagede dét, jeg egentlig altid har vidst inderst inde, nemlig at jeg faktisk er ret god til det med teknik – og at jeg har en klar interesse for digitalisering og for at bruge tekniske løsninger, der gør livet nemmere. 

Og ikke nok med at jeg selv satte mig ind i systemerne, jeg begyndte også i 2016 at undervise i nogle af systemerne – og at skrive om hvilke systemer der kunne give mere effektivitet som selvstændig så andre selvstændige kunne få gavn af mine erfaringer.

Og den følelse af frihed, der kom af selv at kunne skabe noget, der er bæredygtigt på den lange bane har været en af de mest fantastiske fornemmelser at få øjnene op for.

Det både i forhold til mit energiniveau og min økonomi hele tiden at tænke skalérbarhed ind i alt jeg laver – det giver bare så meget mening.

Så udover at jeg i 2016 for alvor blev en haj til en masse tekniske ting – og begyndte at kunne tjene penge på at lære andre nogle af de ting – så blev 2016 også året, hvor jeg for alvor begyndte at arbejde med at have en flerstrenget økonomisk strategi i min forretning. 

2017 – Never been better, wiser or stronger

At begynde at tænke flerstrenget og økonomisk mere strategisk end nogensinde før, er – som den opmærksomme læser nok har spottet mellem linjerne – ikke noget der er kommet af sig selv. 

Det er kommet af en årelang frustration over ikke at få rådgivning i banken – sådan som jeg – som mange andre før mig – troede man egentlig fik. 

I 2016 og især i 2017 har det for alvor betydet, at jeg selv har taget skeen i hånden og lært mig en masse om penge og økonomi. 

Jeg kommer nok aldrig til at skulle være finansieringsrådgiver, men jeg ved i dag en masse om, hvad de pengehistorier og pengeoverbevisninger, vi har med os fra barns ben betyder for den måde vi omgås vores penge, både privat og erhvervsmæssigt. 

Og derfor kan jeg her i 2017 føje titlen økonomisk mentor til visitkortet. 

Faktisk synes jeg det er en anelse ironisk, for da jeg startede som selvstændig var det bl.a. i protest mon en organisationsændring på min daværende arbejdsplads, der gjorde at alle os der vidste noget om mennesker og om personlig udvikling blev flyttet op i økonomiafdelingen.

Det grinede jeg meget af dengang, for jeg kunne ikke forestille mig noget fjernere end at skulle arbejde i en økonomiafdeling.

I dag giver det imidlertid SÅ meget mening.

For økonomi handler ikke om tal (Undskyld til alle jer der er revisorer og bankfolk!).

Bevares, det er fint, at der er nogle der kan sætte fine beregninger op.

Men økonomi handler om SÅ meget andet end det.

Økonomi handler om hvem du er, hvordan du ser på dig selv, om din opdragelse, baggrund og erfaringer.

Og den måde du har det med din økonomi på i privaten, ja det har det sjovt nok med at komme med over i din virksomhed.

Derfor handler økonomi for selvstændige sjældent bare om tal på bundlinjen.

Og det er – efter min bedste overbevisning – dér så mange økonomiske rådgivere går fejl.

For ligesom så mange andre rådgivere iøvrigt også tager fejl, når de tror, det handler om deres fag eller deres produkt. 

Det gør det meget sjældent. 

Det handler om mennesker. 

Det handler om følelser.

Om psykologi. 

Om de historier vi har med os. 

Om de historier vi får fortalt. 

Om de historier vi tager på os. 

Om de historier vi begynder at agere efter. 

Og det er først når vi begynder at lytte til de historier, de mennesker der sidder overfor os har at fortælle, at vi for alvor kan hjælpe dem med at rykke sig derhen, hvor de gerne vil.

Og det er først dér et evt. regneark bliver interessant. 

Det er i øvrigt netop dét jeg underviser ledere i at forstå i Den Coachende Leder – og rådgivere i at forstå på Den Coachende Rådgiver.

Og på den måde hænger tingene – min teoretiske viden og min egen personlige historie og erfaringer – så utrolig fint sammen i forhold til, at jeg i dag hjælper andre selvstændige med at skabe mening i deres liv – og skabe den forandring og forvandling de drømmer om. Både økonomisk, tidsmæssigt og forretningsmæssigt.

—-

Jeg har flere gange undervejs i min karriere fået fortalt en historie fra min bank om, at jeg ikke var succesfuld. 

At jeg nok hellere måtte gå i skifteretten og begære mig konkurs. 

At jeg skulle hæve min pensionsopsparing før tid, så de kunne få de penge jeg skyldte dem (Et råd (fra banken!) jeg senere har hørt faktisk er ulovligt at give!).

I en periode kom jeg desværre til at tro på dem, når de sagde at jeg ikke var succesfuld.

Det kostede mig KASSEN. 

Heldigvis tror jeg ikke på banken længere. 

For som en ny samarbejdspartner sagde den anden dag: “Du er fantastisk på så mange plan”.  

Og ja, det er jeg nemlig – og jeg har stadig SÅ meget mere at give til verden. 

Som selvstændig.

Uanset hvad andre omkring mig måtte mene. 

Og det er lige præcis dét.

Dét drive.

Dén gnist.

Dén viljestyrke.

Dén tro på sig selv.

Jeg elsker at give til andre selvstændige. 

Hver dag. 

For vi kan SÅ meget mere, end det andre siger vi kan. 

Når bare vi selv tror på det. 

Og jeg vil elske at få dig til at tro på det du drømmer om.

Jeg hepper på dig. 

Pernille Hjortkjær

Bedste hilsner

Pernille

 

 

 

Mine råd til dig der er gerne vil overleve som selvstændig – eller “bare” gerne vil i gang som selvstændig

No.1 Lær at være selvstændig

At være selvstændig og drive forretning er en hel disciplin i sig selv.

Der er rigtig mange ting du skal vide og kunne.

Formentlig har du en faglighed du brænder for – det er den ild der har gjort, at du har kastet dig over dét at være selvstændig.

Men selvom du har den ild, bliver du ikke nødvendigvis automatisk en dygtig virksomhedsejer eller selvstændig.

Det kræver en indsats, at du lærer den disciplin, det vil sige at drive en virksomhed.

Desværre er det først nu det begynder at være et fag i skolen – iværksætteri – og som med så meget andet uddannelse og læring, så er det jo også tit først, når vi reelt skal bruge det, at vi er modtagelige for at tage den nye viden ind.

Derfor vil jeg råde dig til, at lære dig så meget som overhovedet muligt om at drive forretning.

Der findes masser af gratis kurser hos Væksthusene og Skat om de meget regnskabstekniske og selskabstekniske regler.

Men min erfaring er faktisk, at det næsten er noget af det nemmeste at få styr på eller få svar på.

Det er der straks er sværere at få styr på er, hvad det vil sige at drive en virksomhed – og hvor meget din personlighed faktisk spiller ind i det. 

Det er noget af det jeg underviser i på mit forløb Fra Kaos til overblik: Få styr på din strategi og forretning på 4 uger

Mit forløb er baseret på alt det jeg ville ønske, jeg havde fået at vide og vidst, da jeg selv startede som selvstændig.

Og som jeg gerne ville kunne have vendt tilbage til de gange jeg fik udfordringer undervejs.

 

No. 2. Ha’ styr på skidtet

Noget af det jeg selv har lært på den hårde måde er at have styr på skidtet.

Simpelthen at vide, hvad det er der foregår i alle dele af din virksomhed.

Det handler ikke om, at du ikke skal stole på dine eventuelle medarbejdere eller rådgivere.

Men om at det er dig der – i sidste ende – har rumpetten i klaphøjde, hvis noget ikke er som det skal være.

Og derfor er det dig der skal vide hvad der foregår.

Så selvom du måske allerhelst (som jeg selv) vil give folk masser af ansvar og frihed, så skal du sørge for at få gode rutiner for, hvordan du får en afrapportering, der gør, at du føler du har styr på skidtet. Hele vejen rundt.

Tidligere anbefalede jeg at uddelegere – jo mere jo bedre.

Det gør jeg for så vidt også i dag.

MEN i dag anbefaler jeg – i tråd med andre kloge hoveder – at du først uddelegerer, når du selv har en ret god idé om, hvad en opgave egentlig indeholder og indebærer. Så har du nemlig meget nemmere ved at kunne tids-, pris- og kvalitets-estimere den opgave.

Og så slipper du lidt oftere for at føle dig godt og grundig snydt.

 

No. 3. Vid hvordan du kommer op på hesten igen når du falder

Og uanset hvor meget du lærer om at være selvstændig og have styr på skidtet, så kommer du også til at begå fejl.

Du kommer til at snuble.

Og måske endda falde helt af hesten så voldsomt, at du overvejer om du mon nogensinde kommer op på hesten igen.

Det interessante er ikke at du falder.

Det sker for alle selvstændige.

Det interessante er, hvor lang tid du tager om at komme dig op igen.

Derfor er mit råd til dig, at du så hurtigt som muligt finder ind til, hvad der er dine gode rutiner, dine gode vaner der gør at du er i flow.

Jo mere du kender dem, jo nemmere har du ved at iscenesætte dig selv som en succes selv når du falder.

Og jo bedre du er til at iscenesætte dig selv som en succes, når du falder, jo hurtigere vil du komme tilbage og reelt blive succesfuld igen.

Måske kender du udtrykket: Fake it till you make it? Well, det er faktisk præcist det jeg taler om her.

At hvis du er inde i en død periode, hvor tingene ikke rigtigt lykkes for dig, så sørg for at gøre alle de ting, du tidligere har gjort, når du var i dine succesfulde perioder. Så er sandsynligheden for, at succesen vil vende tilbage til dig nemlig noget større end hvis du lader dig falde ned i et hul af selvmedlidenhed.

For der finder du med garanti ikke meget succes!

 

No. 4. Anerkend dig selv

I tydelig forlængelse af at kende “din opskrift til succes” er at du husker at anerkende dig selv.

Din “selvtale” betyder nemlig alverden for, hvordan du agerer i verden – og dermed for hvordan din forretning går.

Hvis du hele tiden tænker på at det ikke går eller at du ikke gør det særlig godt – ja, så vil du sandsynligvis opleve, at det ikke går særlig godt og at du ikke gør det særlig godt.

Omvendt: Jo mere du anerkender dig selv for dit store arbejde, jo mere succesfuld vil du føle dig – og jo mere succes vil der komme i din retning.

Det handler om loven om tiltrækning – om at den energi du sender ud, er den du modtager. Måske tænker du det er lidt for langhåret – og det er helt ok.

Husk blot at anerkende dig selv for den store indsats du lægger for dagen.

For ingen kommer og klapper dig på skulderen, når du er selvstændig, så du er nødt til at vide, hvordan du tanker dig selv op med den anerkendelse. 

 

No 5. Få dig en coach

Har du fulgt med på siden her, har du måske allerede læst hvorfor jeg på det varmeste anbefaler dig at få en coach?

Helt kort fortalt så skyldes det, at er vigtigt – uanset hvor du er i din forretning, at du har et menneske der hverken er din kæreste, din forælder eller din ven eller veninde, du kan betro dig til. 

En coach er nemlig en neutral person, du kan dele din allerinderste tanker og bekymringer med – uden at det påvirker relationen mellem jer. Og det gør faktisk, at du kan koncentrere dig om bare at være kæreste med kæresten, søn eller datter sammen med dine forældre og ven eller veninde i vennekredsen.

Og tro mig det er faktisk det allerbedste. 


Det var alt for i dag.

 

OBS!!! –> Vil du løbende have flere fif og tricks til hvordan du kan overleve som selvstændig? Og måske endda få succes som selvstændig?

Så tilmeld dig mit nyhedsbrev, hvor jeg giver masser af tips og tricks til livet som selvstænding. Du får samtidig min e-bog: 6 områder du SKAL have styr på for at få succes som selvstændig.

Tilmeld dig nyhedsbrevet – og få e-bogen —> lige her.

 

Vil du læse lidt statistik om hvor mange – og hvilke typer virksomheder, der har lettest ved at overleve?

–> Så tjek den her artikel fra Danmarks Statistik.

Facebook kommentarer
The following two tabs change content below.
Pernille Hjortkjær er Direktør, BusinessAntropolog og Coach i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper virksomheder med at sætte ord på deres virksomhedskultur og udvikle den i den retning de drømmer om. Det skaber sammenhængende, autentiske og handlekraftige virksomer. Pernille er desuden forfatter til bøgerne: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?