Hej med dig. 

I dag vil jeg give dig mine 7 trin du skal tage dine produkter igennem, når du vil være sikker på, at dit produkt rent faktisk sælger.

Det er altså førstehjælp til dig der oplever at dit produkt ikke sælger. 

For let’s face it: For at have en succesfuld forretning er det pinedød nødvendigt at dine produkter sælger. 

Og måske kender du det her seanarie: Du har arbejdet intenst og længe på at få et produkt produceret. Nu er produktet endelig klar – og det er blevet et godt og lækkert produkt.

Synes du i hvertfald selv.

Desværre er der bare ingen der køber dit produkt. 

Hvis har prøvet det – eller sidder lige der, hvor du måske overvejer at opgive det hele – så læs med her, for der er stor sandsynlighed for, at du ikke har fulgt  – eller kendt til – de fem trin herunder. 

De 7 trin der skal sikre at dit produkt rent faktisk sælger.

Så let’s go: 

Trin 1: Produktet skal give løsningen på din kundes udfordring

Det første trin er et af de absolut afgørende – og nok det trin, hvor jeg oplever at flest selvstændige springer over hvor gærdet er lavest. 

De glemmer simpelthen at spørge deres kunder – og ikke mindst at lytte til – hvad kunderne egentlig siger om deres udfordringer og behov.

Og det er altså alfa omega at det produkt, du har på hylden rent faktisk også er et produkt, som dine kunder kan se kan hjælpe dem.

For din kunde efterspørger kun dit produkt, hvis din kunde kan se, at det produkt du tilbyder, rent faktisk er løsningen på den udfordring, din kunde har.

Du ved, det giver ikke meget mening at forsøge at sælge børnepasning til nogen der ikke har børn – eller som aldrig kunne drømme om at få deres børn passet. 

Okay måske lidt karrikeret men jeg er sikker på du kan se hvad jeg mener.

Derfor giver det altså rigtig god mening at spørge sine kunder – simpelthen for at komme til at kende sine kunder så godt som muligt. 

Du skal altså kende præcis den udfordring dine kunder står med – og dit produkt skal være svaret på netop dén udfordring.

Derfor er trin 1 at lære din kunde så godt at kende, at du kan lave et produkt der faktisk løser din kundes udfordring.

Trin 2: Produktet skal have en form der passer til din kunde

Når du først har fundet ind til, hvad det er der er udfordringen for din kunde, så skal du til at se på den form din løsning til din kunde har. 

For din løsning til din kunde kan formentlig have mange forskellige former. 

Måske tænker du ikke over det, men overvej lige en gang om ikke du vil kunne løse din kundes udfordring på flere forskellige måder. 

Det kan være gennem et fysisk produkt? Som en vare der bliver leveret? Eller som skal afhentes?

Eller som et live-kursus hvis du som mig sælger viden? 

Et online produkt? 

Et 1:1 rådgivningsforløb?

Eller et hold-forløb?

Der er altså SÅ mange forskellige måder du faktisk kan hjælpe din kunde med sin udfordring eller sit problem. Og hvis du ikke lytter til, hvad der er din kundes favoritmåde at få hjælp på, ja så er det igen, at din kunde ikke køber dit produkt. 

Tænk igen på børnepasnings-eksemplet fra før:

Hvis du nu kun sælger børnepasning ved at din kunde skal aflevere sit barn hos dig – og du ikke kommer ud til din kunde og passer barnet dér, ja, så er det ikke sikkert, at alle potentielle kunder ville synes at det var en ideel løsning på udfordringen at få passe sit barn.

Og naturligvis også omvendt.

Trin 2 handler altså derfor om, at du finder ind til, hvad det er for en form der egentlig passer din kunde allerbedst.

At jeg også anbefaler dig at finde ud af, hvad det så rent faktisk er for en form der passer til dig og din personlighed, så du sikrer, at du rent faktisk også får et arbejdsliv, DU kan holde til som selvstændig, er en helt anden snak.

Det er bl.a. noget af det jeg lærer dig på mit online kursus: Fra kaos til overblik: Få styr på strategien og forretningen på 4 uger. 

Trin 3: Beskrivelsen af dit produkt skal sælge varen

Næste trin i din salgs-proces er at beskrive dit produkt, så det rammer din kunde. 

Med “at ramme” din kunde mener jeg at tale direkte til din kundes udfordring og behov. 

Også her på trin 3 handler det altså om, at du skal kende din kunde rigtig godt og vide, hvad det er for et sprog, ord og vendinger din kunde bruger. 

For det er præcis dét sprog, de ord og vendinger du skal bruge, når du beskriver dit produkt. 

For på den måde vil din præsentation af dit produkt “tale” til din kunde og dermed “ramme” din kunde. 

Og sproget gælder både det sprog du bruger på skrift enten online eller i fysiske salgsmaterialer som brochurer eller breve – og i det sprog du taler, når du er sammen med dine kunder, hvad enten det er fysisk i en butik eller det er online f.eks. til webinarer eller online kurser. 

For jo mere din kunde føler, at du taler hans eller hendes sprog, jo større tillid vil din kunde have til, at netop du, din forretning og dit produkt kan løse den udfordring din kunde står med.

Trin 3 handler altså om at få set den måde du beskriver dit produkt efter i sømmene, så det matcher din kundes sprog, ord og vendinger.

Trin 4: Din butik skal være indbydende

For at dit produkt skal sælge, skal der se indbydende ud i din forretning. 

Du kender det garanteret fra dig selv: Jo lækrere og mere indbydende der ser ud i en butik, jo mere tilbøjelig er du til at købe i en butik. 

Det handler igen om tillid – og jo mere indbydende der ser ud i din butik, jo mere tillid får du som potentiel kunde til at du vil få en god oplevelse ved at blive kunde i butikken. 

Hvis du har en fysisk butik, så nytter det ikke noget, at den vare, du vil sælge, står og gemmer sig i hjørnet eller bag en masse andre produkter – og at butikken i det hele taget giver et rodet indtryk.

For din vare – dit produkt – skal kunne ses, så det er helt tydeligt, hvad du sælger.

Det samme gælder i en webshop.

Hvis kunderne ikke kan finde over til shoppen eller ikke kan finde rundt på dit site, så køber de ikke noget.

Trin 4 handler derfor om, at du får gjort din butik – hvad enten det er en fysisk butik eller en online shop gjort så indbydende som muligt. 

Trin 5: Prisen skal være den rigtige

Rigtig tit møder jeg selvstændige, der bekymrer sig om, om prisen de tager for deres produkter mon også er den rigtige. 

Og det med god grund.

For hvis en vare er for dyr, vil kunderne ikke købe. 

Men sjovt nok gælder det modsatte også – at hvis en vare er for billig, vil kunderne ikke købe.

Så helt generelt kan man sige, at den rigtige pris er den pris dine kunder er villige til at betale. Hverken mere eller mindre. 

Desværre oplever jeg rigtig mange selvstændige, der tror at hvis bare de sætter prisen lavt nok, så skal de nok få kunder. 

Men det kan faktisk nemt have den modsatte effekt. 

Og i de tilfælde, hvor kunderne rent faktisk taler om prisen, handler det i virkeligheden ikke om selve prisen. 

Som regel handler det i stedet om, at ét af de fire foregående trin ikke er indfriet i forhold til kundens ønsker og forventninger. 

Hvis du vil lære, hvordan du sætter den rigtige pris på dine varer, så er online-kurset Fra kaos til overblik: Få styr på strategien og forretningen på 4 uger noget for dig. 

 

Trin 6: Du skal markedsføre dit produkt

Ligegyldigt hvor godt et produkt du har, så vil der aldrig være nogen, der køber det, hvis ikke de har hørt om det.

Derfor er det afgørende, at du sørger for at få markedsført dit produkt. 

Igen og igen.

Med de sociale mediers komme kan du heldigvis komme ud til rigtig mange mennesker på næsten ingen tid.

Og rigtig meget af din markedsføring kan faktisk sættes på “autopilot”, så du kan genbruge det – igen og igen.

Og det kan i den grad betale sig. 

Både i tid og penge. 

Derfor anbefaler jeg altid selvstændige, at de lærer en masse om hvordan de kan markedsføre sig gennem nyhedsbreve, søgeoptimerede blogindlæg (SEO) og sociale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram. 

Det vil jeg også anbefale dig at gøre. 

6. trin er derfor at få styr på din markedsføring

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med de forskellige ting – eller hvilken rækkefølge du skal gøre tingene i, så vil jeg på det varmeste anbefale dig at hoppe med på mit online kursus Fra kaos til overblik: Få styr på strategien og forretningen på 4 uger hvor jeg tager din igennem den proces jeg selv – igen og igen – bruger i min egen forretning.

Trin 7: Det skal være nemt at købe dit produkt

Trin 7 er det sidste i min førstehjælp til dig der oplever, at dit produkt ikke sælger. 

Og det handler om noget som simpelt – og muligvis kedeligt – at dit produkt skal være nemt at købe. 

Måske tænker du, at det da ikke burde betyde det store. 

Men rent faktisk spiller det en større rolle end som så. 

Tænk blot på din egen adfærd, når du køber en vare. 

Det gælder lige fra supermarkedet til hvis du handler online. 

Hvis du oplever alt for meget bøvl, så opgiver du. 

Ikke mindst hvis du er ligeså utålmodig en sjæl som mig. 

Derfor handler det om, at det skal være nemt at købe dit produkt. 

Til det findes der masser af smarte betalingsløsninger, så du kan tage i mod betaling on the spot uanset om du har en online butik eller en fysisk butik. 

Det koster naturligvis noget af have de her smarte betalingsløsninger – og du kan muligvis også umiddelbart spare penge ved at have “hjemmestrikkede” løsning, f.eks. at skrive at din kunde skal sende dig en mail så du så kan sende en faktura til kunden. 

Faktum er bare, at jo mere professionel, hurtig og smidigt dit salgsflow er, jo større sandsynlighed er der for at din potentielle kunde bliver til en betalende kunde. 

Og en helt anden ting er, at jo sikrere er du også på at du rent faktisk får pengene for din vare. 

Trin 7. handler derfor om at få lavet så nemt et købs-flow som overhovedet muligt. 

Hvis du er i tvivl om, hvilke systemer du skal bruge til at bygge din forretning op omkring, så anbefaler jeg dig at læse min guide 6 systemer der styrker din effektivitet som selvstændig 

Rigtig god fornøjelse med at finde ind til hvor i processen du går fejl – og få rettet op så du kan få solgt dit produkt – hver gang. 

Bedste hilsner

Pernille

Pernille Hjortkjær er businesscoach og pengementor og rådgiver selvstændige og ejerledere om virksomhedsudvikling, ledelse og medarbejdere.

Facebook kommentarer
The following two tabs change content below.
Pernille Hjortkjær er Direktør, BusinessAntropolog og Coach i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper virksomheder med at sætte ord på deres virksomhedskultur og udvikle den i den retning de drømmer om. Det skaber sammenhængende, autentiske og handlekraftige virksomer. Pernille er desuden forfatter til bøgerne: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?