Pernille Hjortkjær er businesscoach og pengementor og rådgiver selvstændige og ejerledere om virksomhedsudvikling, ledelse og medarbejdere.

Hej med dig.

I dag vil jeg fortælle dig min egen historie om hvordan jeg har opbygget mine arbejdsdage som selvstændig – og om hvorfor jeg har succes med online forretning.

Mit håb er, at du vil lade dig inspirere til at opbygge en stærk forretning – uanset om du ønsker succes med online forretning – eller med en off-line forretning.

Sådan startede jeg som selvstændig

Jeg startede som selvstændig i marts 2012.

Jeg startede på sin vis lidt ved et tilfælde.

Der var nogle organisationsændringer på min daværende arbejdsplads, som stemte dårligt overens med mine værdier og derfor fik jeg lavet en aftale med en tidligere kunde om en deltidsansættelse hos dem.

Da jeg skulle have min første løn foreslog direktøren, at jeg “også bare kunne sende en regning”. Det gjorde jeg så og valget var ikke svært, for i virkeligheden havde jeg haft en drøm om at blive selvstændig længe.

Mit første ønske om at blive selvstændig opstod da jeg  i 2001 lavede studieprojekt hos Grundfos og Randers Reb sammen med min veninde og vi tænkte: “Det her det kan vi da tjene penge på” og så oprettede vores første cvr-nummer.

Veninden blev imidlertid utilsigtet gravid og flyttede tættere på sine forældre og sin mands arbejde, så vores planer kom aldrig så langt. Dengang. Og godt for det for da jeg startede i 2012 havde jeg en helt anden erfaring som jeg trækker rigtig meget på i mit arbejde.

Det bedste jeg har gjort for min forretning

Tre ting:

  • At turde indrette mit arbejdsliv, så det passer til mig i stedet for at indrette det efter alle andres forventninger til hvordan “man” er selvstændig
  • At lære at stå ved mine svage sider og spørge om hjælp og sparring til blandt andet at få eksekveret på mine mange planer blandt andet ved altid at have en coach/sparringspartner (som jeg skifter ind imellem alt efter hvilket fokus-område jeg har)
  • At blive bevidst om mine arbejdsmønstre og ændre dem, der ikke er så hensigtsmæssige og tidseffektive

Sådan tjener jeg mine penge

Jeg har overordnet set to kundegrupper:

  • Ledere, rådgivere og fagspecialister der oplever et eller andet der ikke fungerer i deres liv. Det kan være de bøvler med at være effektive, er i tvivl om hvilken retning livet skal tage dem eller har konflikter enten med egne følelser eller med f.eks. en kollega.
  • Virksomheder eller organisationer der står over for forandringer f.eks. når virksomheden vokser markant eller hvis medarbejderne pludselig skal kunne noget andet end tidligere. De kunder der henvender sig til mig er typisk lidt konservative og traditionelle og har typisk en medarbejderskare med en lang anciennitet, hvor forandringskravet kan føre til nedsat arbejdsglæde.

Jeg tjener mine penge på fire ting:

  • Mine online klubber og forløb
  • Fysiske kurser og workshops
  • Individuel sparring og coaching
  • Bestyrelsesarbejde

Sådan er en effektiv arbejdsdag for mig

Jeg arbejder bedst i intervaller, dvs. når jeg arbejder nogle timer og så holder en god lang pause og så arbejder igen. Man kan sige jeg trives godt med at arbejde som under sydens sol, hvor de holder siesta 🙂

Desuden har jeg mest energi om morgenen og formiddagen, men oplever tit at jeg rent arbejdsmæssigt først kommer i flow sidst på dagen, når jeg har fornemmelsen af at deadline nærmer sig.

En ideel arbejdsdag starter for mig tidligt om morgenen inden familien og resten af Danmark for alvor vågner.

Jeg starter altid dagen med en kop the, lidt blid musik eller P1 i ørerne alt efter min stemning – og med ipaden eller Macbooken foran mig.

Det allerførste jeg gør er at tjekke min “to do” liste, som jeg har lavet klar dagen/aftenen inden.

På den måde får jeg tunet min hjerne ind på, hvilke opgaver der er vigtige for mig at fokusere på.

I en lang periode havde jeg ikke godt nok styr på min økonomi, så derfor er en af de første ting jeg gør om morgenen også at tjekke min netbank – og at være taknemlig over at jeg i dag kan gøre det med tryghed og ro i maven.

Herefter tjekker jeg de sociale medier Facebook og LinkedIn som mange af mine kunder er aktive på.

Jeg bruger for det meste en del tid på at like, dele og kommentere, hvad der sker på de sociale medier både som privatperson og som firma, så den første halve-hele timer er jeg i spændingsfeltet mellem at være “på arbejde” og bare “hygge mig”.

Her om morgenen tjekker jeg også min mail – som det eneste tidspunkt på dagen – og sorterer indholdet ud fra dette princip:

  1. Slet (rigtig meget kan faktisk slettes med det samme)
  2. Svar med det samme
  3. Svar senere (og så lægger jeg mailen i min kalender på et bestemt tidspunkt som en decideret aftale)

Ved 7-tiden skal mine piger op, så den næste times tid er jeg kun mor med de sædvanlige gøremål, når man har børn: Morgenvækning, morgenmad, madpakkesmøring og afsted til skole.

Klokken 8 er børnene afsted og jeg er klar til at gå i gang med dagen.

Jeg starter det næste arbejdsslot med igen at tjekke min to do liste, og derefter tager jeg hul på nogle af de vigtigste opgaver.

Det kan være at skrive en artikel – eller blogindlæg – til min eller andres hjemmesider, lave noget materiale til mine online forløb eller skrive et nyhedsbrev.

Nogle gange er det skriftlige materialer – andre gange – lyd og videofiler jeg laver.

Efter et par timers arbejder får jeg som regel brug for at holde en pause.

Jeg mærker det ved at blive lidt træt og ukoncentreret – og ved, at jeg begynder at få lyst til overspringshandlinger som f.eks. at tjekke Facebook igen.

Når det sker skynder jeg mig i stedet, at gøre noget godt for mig selv. 

Det gør jeg fordi jeg efterhånden har lært, at jeg kun kan være noget for andre, hvis jeg først og fremmest gør noget godt for mig selv. Og sandsynligheden for at jeg får gjort noget godt for mig selv er simpelthen større hvis jeg gør det sidst på formiddagen, hvor jeg stadig har noget energi i mig – men hvor hovedet trænger til en pause.

Det gør jeg enten ved at løbe eller gå en tur,  tage et friskt havbad, eller ved at lave lidt yoga.

Det er forskelligt, hvor lang tid jeg bruger på det – fra en halv time til flere timer.

I perioder hvor jeg rigtig er i flow kan jeg have svært ved at løsrive mig fra opgaverne, og så får jeg tit hurtigt lyst til at komme igang med opgaverne igen. I andre perioder trives jeg med at holde længere pauser.

Når jeg har haft min pause har jeg typisk en kunde, jeg skal coache på telefonen eller fysisk, f.eks. gående, et kundemøde jeg skal til eller noget mere materiale, jeg skal producere.

Jeg har et kontor i byen, dér er når det giver mening.

Resten af dagene arbejder jeg hjemmefra.

Mine piger kommer hjem fra skole mellem klokken 14 og 16, og jeg sørger altid for at være hjemme omkring samme tid som dem.

Når de kommer hjem trænger de som regel til at trække stikket og slappe af, inden de skal socialisere en masse igen.

Derfor har jeg tit et par timer, hvor jeg sidder sammen med dem og arbejder lidt med mine tekster mens de ser tv. Mit skrivebord står midt i vores stue, så jeg kan sidde og arbejde, mens de sidder og ser tv, uden at jeg føler vi er langt væk fra hinanden.

Omkring kl. 17 slår jeg over i mor-mode og begynder at lave mad og gå i gang med vores aftenritualer, indtil pigerne er i seng.

Når de sover sætter jeg mig nogle gange og skriver videre på artikler – især hvis jeg er inde i en periode med et godt flow.

Men langt de fleste gange er jeg ved at være lidt træt, og slutter dagen med en god bog eller ser en film inden jeg går i seng.

Og jeg sørger for at få mit nattesøvn – hver nat!

For i dag ved jeg at også søvnen er pokkers vigtig for at jeg kan fungere ordentligt.

Den dag, det gik op for mig, at jeg nok skulle klare det i min virksomhed

Det var en morgen hvor jeg vågnede, og det første jeg så var en SMS fra mit salgssystem Simplero om at der var tikket en ordre ind i de tidligere morgentimer.

En medarbejder jeg overhovedet ikke kendte fra en stor dansk virksomhed virksomhed havde købt et kursus hos mig.

Jeg blev vildt overrasket og bagefter helt vildt glad og tænkte, at når sådan en person og virksomhed finder mig online og alene på den baggrund har tillid til mit produkt, så skal det nok gå.  

Jeg havde fået succes hurtigere, hvis…..

Jeg havde kendt til og taget ejerskab for hele salgsprocessen.

Altså jeg mener vist at det fungerer sådan her: Kunderne googler og finder mig på nettet eller finder mig på de sociale medier,  kommer ind på min hjemmeside, læser mine artikler og tilmelder sig mit nyhedsbrev og får kendskab og tillid til mig via mine mange informative nyhedsbreve og til sidst går fra at være interesserede læsere til betalende kunder.

Det her skal jeg fokusere på fremadrettet

At producere mere og mere indhold til mine sider, så jeg bliver ved med at have masser af god viden at give til dem der kommer forbi min sider.

Det bedste tip jeg har fået i min tid som selvstændig?

Ordet “skalérbart”.

At det jeg laver til én kunde skal kunne “genbruges” til den næste kunde. Altså at når jeg udvikler et kursus eller noget materiale, så skal det kunne bruges af ikke bare én kunde men af flere.

Det har betydet noget for alt det jeg laver og blandt andet den måde jeg skriver nyhedsbreve og blogindlæg på, fordi jeg tænker over at et indlæg skal kunne læses og give mening også om ti år og ikke bare her og nu.

Derfor har jeg succes med online forretning, og du har det (måske) ikke (endnu)

Fordi jeg nu har SKABELONEN for hvad der virker i de forskellige faser af købsprocessen.

Jeg ved, præcist hvad jeg skal gøre, hvorfor jeg skal gøre det, hvornår jeg skal gøre det og ikke mindst hvordan jeg skal gøre det.

Og så fordi jeg faktisk gør det – og det gør du ikke 🙂


Vil du gerne have succes som selvstændig ligesom mig?

Så hent min e-bog: 6 områder du SKAL have styr på for at få succes som selvstændig

Pernille Hjortkjær rådgiver selvstændige og ejerledere om virksomhedsudvikling, ledelse og medarbejdere.

 

Bedste hilsner

Pernille

 

 

 

 

 

PS:

Er du allerede NU klar til at investere i din forretning så vil jeg anbefale dig at komme med på ONLINE forløbet Fra kaos til overblik: Få styr på din strategi og forretning på 4 uger.

Læs mere – og tilmeld dig forløbet —> her

Jeg vil elske at hjælpe dig!

Læs mere om hvem jeg – Pernille Hjortkjær – er – og hvordan jeg kan hjælpe netop dig.

PPS:

Jeg vil elske at læse dine kommentarer og input til hvordan DU arbejder som selvstændig?

Og hvordan DU sørger for at holde fokus på dine opgaver?

Eller hvad du synes er svært ved at være selvstændig – eller ved at have succes med online forretning?

Du skal være meget velkommen til at skrive din kommentar i feltet herunder –>

Facebook kommentarer
The following two tabs change content below.
Pernille Hjortkjær er Direktør, BusinessAntropolog og Coach i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper virksomheder med at sætte ord på deres virksomhedskultur og udvikle den i den retning de drømmer om. Det skaber sammenhængende, autentiske og handlekraftige virksomer. Pernille er desuden forfatter til bøgerne: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.