Er det her mon dig? Er du mon den her type selvstændige?

Hej med dig.

Jeg arbejder konstant på at blive så konkret og specifik på, hvem det er, jeg præcis er allerbedst til at hjælpe.

For jo skarpere jeg er på, hvem jeg er bedst til at hjælpe – og hvem min viden er relevant for – jo mere kan jeg skærpe min markedsføring og mine produkter og skabe et univers der passer præcis til dig, der har brug for min viden.

Og dermed kan jeg også skabe endnu større værdi for dig, der vælger at være en del af mit univers hvad enten det er som kunde, som læser her på min hjemmeside, som læser af mine nyhedsbreve eller som følger på de sociale medier. 

Derfor har jeg sat mig for at beskrive – specifikt og konkret – hvem du er – dig, som jeg altså kan hjælpe aller bedst.

Prøv at læse det igennem:

Er du mon den her type selvstændig?

Hvis ja – så kan jeg 100 % sige, at vi er det rette match.

Lad os komme i gang:

Du er mellem 30 og 50 år (sådan cirka).

Du er selvstændig erhvervsdrivende.

Du har store drømme om at få succes med din virksomhed – du har formentlig allerede været i gang et par år som minimum som selvstændig – men du savner stadig at få dit forretningsmæssige gennembrud sådan for alvor.

Du bryder dig uden tvivl ikke om at have en chef, og befinder dig rigtig rigtig godt med selv at kunne bestemme.

Du er super passioneret omkring dit fag – og faktisk kan du helt ærligt ikke rigtigt forstå dem der har en “lønmodtager-mentalitet” – dem der går hjem fra arbejde, selvom en opgave ikke helt er løst endnu.

Du har så mange gode ideer, som du gerne vil handle på, og føler dig derfor hurtigt fanget i det traditionelle set up.

Desuden hader du at skulle spørge om fridage og ferie, og vil egentlig allerhelst bare kunne gøre præcis, som det passer dig (når det passer dig).

Du har også altid elsket ideen om, at der – i princippet – ikke er noget loft for, hvor hvornår du skal arbejde OG hvor meget du kan tjene.

Derfor elsker du virkelig tanken om at være din egen chef.

Du vil have frihed, penge, og plads til at gøre, som det passer dig.

Du er et værdibaseret menneske

Og du vil for alt i verden IKKE være en dum skid!

Så samtidig med at du vil drive en professionel virksomhed, er du meget opsat på at drive din virksomhed ud fra dit værdisæt.

Og der er ingen tvivl om, at du har et stort hjerte.

Og at du bare SÅ gerne vil sørge for, at alle er glade når de går på arbejde.

 

Du vil allerhelst have medarbejdere der sætter pris på at få ansvar under frihed

Og du bliver oprigtigt skuffet, når dine medarbejdere misbruger den tillid du giver dem.

Når det sker føler du dig uretfærdigt behandlet – og du bliver sur og vred – og inderst inde smadderskuffet over dem.

Det tager dig også lang tid at komme dig over sådan et svigt.

Det samme sker, når andre væsentlige personer omkring din virksomhed stiller kritiske spørgsmål til din virksomhed.

 

Du hader når banken – eller andre – stiller kritiske spørgsmål om din virksomhed

Det er f.eks. når banken indkalder dig til krise-møde, stiller kritiske spørgsmål til regnskabet eller ser bekymret på dig, når du er til møde i banken.

Så føler du dig sat under administration, føler dig uretfærdigt behandlet, og bliver irriteret over, at de ikke kan se, alt det positive du er i gang med at skabe. Over at de ikke kan se tingene i et lidt større perspektiv.

Desværre smitter bankens bekymring ind imellem af på dig, og du kommer ind imellem til at tvivle på, om du mon nogensinde får den succes med din virksomhed, du drømmer om.

Du har desværre ret mange udfordringer i forhold til at få din virksomhed til at køre, præcis som du gerne vil – og det smitter desværre også af på din økonomi.

 

Du holder dig selv tilbage

Du har tendens til at holde dig selv tilbage.

Måske fordi du før har fået at vide, at du var forkert. For meget, for idérig, for ustruktureret, for dårlig til at holde styr på dine penge – eller for dominerende, for mærkelig eller noget syvende.

Du sætter dig ofte mål, men er desværre slet ikke produktiv nok.

Af en eller anden årsag (som du måske ikke helt selv er klar over), så kommer du til at overspringshandle med f.eks. Facebook, telefon, Instagram og lign.

 

Du er nervøs for at være synlig

Du kan godt være nervøs for, hvad andre nu vil sige, hvis du for alvor begynder at være synlig.

Hvad med dine venner, familie og gamle kollegaer?

Vil de tro, at du er blevet skør, fordi du bryder med de faste rammer?

 

Du vil gerne kombinere både det praktiske, rationelle og det værdibaserede, følelsesmæssige

Jeg forestiller mig, at du arbejder med en eller anden form for virksomhed, hvor du både kan gå praktisk og rationelt til værks og samtidig have dine værdier og din følelsesmæssige side med.

Det her med det værdibaserede og følelsemæssige er måske noget lidt mærkeligt for dig.

Du vil SÅ gerne eje d en side noget mere, men føler dig samtidig lidt åndssvag, når du hører dig selv tale om det.

Der er dog ingen tvivl om, at du har nogle kæmpe gaver, som kan udvikle sig helt utroligt, hvis du får hjælp til at se dem selv.

 

Du tvivler (nogle gange) på dig selv

Er der mon nogen der vil købe mine produkter?

Er det for dyrt?

For billigt?

Godt nok?

Kan jeg overhovedet gøre en forskel med det jeg kan? Og med den jeg er?

Desværre er det blevet ret normalt for dig at have indre dialoger som dette.

Dialoger, der holder dig tilbage fra at rykke sig, selvom du gerne vil.

 

Du har virkelig mange ideer

Du kan sindsygt godt lide at skabe nye produkter og nye ting.

Nogle gange så meget, at det kan tage lidt overhånd for dig.

Du vil SÅ gerne sælge de ting, som du laver, men samtidig kan du godt være lidt bange for at være synlig.

Du er nervøs for at virke spammende eller nervøs for at irritere andre.

Så i stedet for at give den 100 % gas, så viser du måske kun 30 % af, hvad du virkelig kan.

Du går og håber på at finde en ”magisk” løsning, der kan hjælpe dig til at rykke dig, og du har behov for at blive mindet om, at det tager tid at opbygge en virksomhed, og at det kræver hårdt (men sjovt) arbejde at få tingene til at køre.

 

Du kan godt være ret vævende i dit brand og dine koncepter

Det hænger sammen med, at du både har mange ideer, men samtidig også er bange for at begrænse dig.

Du vil gerne berige verden med mange forskellige ting.

Desværre betyder det, at du ikke får beriget verden særlig meget, fordi dit brand er for utydeligt og uklart.

Man kan være fristet til at sige, at du skyder lidt i øst og i vest.

 

 

 

Du mangler ofte struktur og er ikke produktiv nok

Der er ingen tvivl om, at det godt kan knibe lidt for dig med at være struktureret.

Du kan egentligt bedst lide bare at gå med den energi, der lige nu er den pågældende dag.

Men du ved også godt, at det betyder, at du slet ikke opnår det, som er muligt, og du ved godt, at det betyder at du igen ikke får udnyttet dit fulde potentiale.

Du vil SÅ gerne gøre noget ved dette (det siger du i hvert fald), men du ved ikke helt, hvordan du skal gøre.

Derfor kan det godt ende lidt ud i, at den ene dag tager den anden, og at du ikke helt får handlet på de ting, som du gerne vil.

Du kan også godt have tendens til at gå i panik over små detaljer og glemme det store forkromede overblik.

 

Du mister ofte troen på dig selv

Du ved og kan mærke, at du har LANGT mere at bidrage med, men fordi der ikke er mere flow, så begynder du at tvivle på dig selv og tro, at det er dig, der er noget galt med.

Det betyder, at du kommer til at stoppe dig selv igen og igen – måske endda, når der lige er ved at være gennembrud.

Du har også utrolig mange forskellige finurlige og smarte måder at sabotere det for dig selv på.

Det kan være, at du hæver og sænker priserne konstant (åh ja det her med priser, kan virkelig være udfordrende for dig).

 

Du er uklar i dit brand og uklar på dine priser

Det kan betyde, at du skyder med spredehagl, og kunderne derfor ikke har den fjerneste anelse om, hvad du egentligt laver.

Det kan betyde, at du giver alt for hurtigt op, når du skal markedsføre et produkt eller en ydelse.

Det får dig til at blive rigtig sur på dig selv.

”Øv se nu bare der – jeg har ikke, hvad der skal til”, og på de rigtig dårlige dage overvejer du, om du måske skal gå tilbage til bare at få et fuldtidsarbejde.

Men det er ikke en mulighed for du ved jo godt, at det her med at have en chef og faste arbejdstider er noget gøgl.

Fordi du har så mange ideer kan du godt komme til at lave alt for mange forskellige produkter, der peger i hver deres retning.

Det betyder igen, at du bliver uklar i din markedsføring, hvilket resulterer i, at dine kunder ikke kan mærke dig.

Samtidig så har du nogle skjulte gaver, som meget vel kunne være af værdi- eller følelsesmæssig – måske endda spirituel karakter, som du ikke helt får vist 100 %.

En gang i mellem nævner du måske lidt om det, men ret hurtigt ryger du tilbage i fornuften og fortsætter med at arbejde ud fra hovedet.

Åh ja det er også en stor udfordring for dig – at huske kombinationen imellem hovedet og hjertet.

Nogle gange løber hjertet af med dig og nogle gange løber hovedet af med dig.

Du ved godt intuitivt, at du rykker dig mest, når du følger intuitionen, men det er som om, at den der dumme fornuft ikke rigtig vil slippe taget i dig.

Der er ingen tvivl om, at du gerne vil tjene mange penge, men samtidig er det lidt som om, at der er noget, der clasher inden i dig.

For du vil jo også bare gerne hjælpe så mange som muligt.

 

Du har begrænsende overbevisninger omkring penge

Der er ingen tvivl om, at der ligger nogle begrænsende overbevisninger omkring penge, der virkelig kan rykke dig, hvis du får arbejdet med dem.

Angående din målgruppe, så kan du som sagt godt være noget utydelig.

 

Du er passioneret omkring mange ting, og du kan ikke fordrage, når nogen siger til dig, at du kun kan fokusere på én ting.

Det får dig til at føle dig kvalt, og du kan mærke, hvordan alt energien bare suser ud af dig.

Derfor ved du også, at du må have flere ting i spil i din virksomhed, men du er lidt i tvivl om, hvordan du skal gøre det til et konkret koncept og hvordan du skal markedsføre det.

Og åh – fik jeg nævnt det med priser – det er svært for dig?

 

Du er ikke bange for nye tekniske løsninger

Du er måske ikke ligefrem en gadget-freak, men du hader, når tekniske løsninger, står i vejen for dit arbejde. 

Du er ikke bleg for at prøve nye tekniske løsninger af, hvis de kan gøre dit liv lettere.

Du vil gerne have en fancy hjemmeside.

Du vil gerne have nogle funktionelle tekniske løsninger, der gør din dagligdag som virksomhedsejer nemmere. 

Og du vil gerne have, at så meget af det som muligt kører automatisk.

Men desværre mangler du indimellem et overblik over de tekniske muligheder der er på markedet – og du synes, måske det er svært at sætte tiden af til at finde ud af, hvad det er præcist der kan være en hjælp for dig.

Og til at sætte dig ind i, hvordan de tekniske løsninger kommer til at virke lige præcis i din forretning. 

 

Du sammenligner dig selv med andre

Når dit humør er i bund, så kan du godt komme til at bruge lang tid på at sammenligne dig med andre.

Du kan godt komme til at sidde og kigge på andres hjemmesider og tænke ”hvorfor kan de, når jeg ikke kan” og inden ret længe, så tvivler du igen på dig selv.

Heldigvis ved du, at du med fokus på din positive indre dialog kan komme op igen, men det er nogle gange som om at det er op ned op ned hele tiden, og det irriterer dig.

 

Du mangler balance i arbejdsliv og privatliv

Du er meget passioneret omkring dit arbejde, og derfor kan du godt have svært ved at adskille arbejdsliv og privatliv.

Det betyder også, at du ikke er super god til at holde ferie, weekend og den slags.

Du har jo alle dine gode ideer, som du gerne vil arbejde med, og der er ingen tvivl om, at du er virkelig passioneret omkring det, du laver.

Samtidig føler du også hurtigt, at du kommer bag ud, hvis du ikke er i gang det meste af tiden.

Du ved godt, at det vil være godt for hovedet at tage et break en gang i mellem, og du kan også godt have dårlig samvittighed overfor din familie og venner, fordi du godt kan have tendens til at være lidt fraværende, tjekke mails på upassende tidspunkter og lign.

Men det er bare som om, at du ikke rigtig kan lade være – det er jo din passion.

 

Du har et stort behov for variation

Der er ingen tvivl om, at du har brug for variation.

Laver du det samme dag ind og dag ud så keder du dig lynhurtigt.

Derfor dur det heller ikke for dig, hvis nogen siger til dig, at du kun må arbejde med én ting.

Det lukker din kreativitet ned, og du skal have mulighed for at kombinere flere sider af dig selv i din virksomhed.

Det kan dog godt betyde, at du nogle gange bliver lidt forvirret og stiller spørgsmålstegn ved, om du mon burde begrænse dig.

 

Du har måske hørt om – eller er i hvertfald åben for – den maskuline og den feminine energi

For selvom du ikke betragter dig selv som spirituel, så ved du alligevel, at der er mere mellem himmel og jord end som så. Du har måske høre om at der er forskel på den feminine og den maskuline energi. 

I hvertfald er du nysgerrig på, hvorfor du indimellem synes at arbejdet og livet generelt bliver lidt for slidsomt – og at alt for langt fra dine værdier.

 

 

Du elsker at søge ny viden

Du søger meget viden uden for dig selv.

Du forsøger at finde ud af, hvordan du får rykket dig, og hvordan du sikrer dig, at der kommer mere gang i dine drømme og din virksomhed.

Desværre har du mere end en gang oplevet at investere i et produkt, som du enten ikke fik brugt eller faktisk bare ikke fik noget ud af – mest fordi du har svært ved at overføre din viden til konkrete handlinger i din egen virksomhed.

Derfor er du også lidt påpasselig, når du skal investere igen – specielt, hvis det er et større forløb.

Men kan du til gengæld mærke, at det føles helt rigtigt, så rykker du med det samme.

Du kender dog efterhånden dig selv så godt, at du ved, at du skal have hjælp til at integrere det du lærer i praksis, fordi ellers kommer det bare ind sammen med alt den anden viden du har uden at rigtig at blive brugt.

Nogle gange kan du også godt drømme om, at der var en bog, du kunne slå op i for at finde svarerne på dine udfordringer – men du ved godt inderst inde – at du har alle svarene selv.

Men derfor kan du dog godt have brug for hjælp til at finde frem til dem og hjælp til at mærke dig selv og sætte handling bag tankerne og drømmene.

 

Du handler i stedet for at planlægge eller planlægger i stedet for at handle

Der kan godt være lidt ubalance for dig, når det kommer til at handle og planlægge.

Nogle perioder planlægger du en masse.

Laver visionsboards.

Skriver ideer ned.

Planlægger, hvordan du vil gøre (på et tidspunkt).

Men du får ikke rigtig handlet på det.

Andre perioder så handler du hele tiden uden at få reflekteret over, hvad pokker det egentligt er, at du laver.

Det kan også sagtens tænkes, at du altid falder mere i den ene grøft end den anden.

Altså at du enten er en planlægger eller en handler.

Så du kan godt se, at du har brug for hjælp til at få noget mere balance i tingene.

 

Du leder efter den rigtige måde at gøre tingene på

Desværre kan du nogle gange godt komme til at tro, at der findes en bestemt opskrift, når det kommer til succes.

Jeg ved jo godt, at der er bestemte ting, der er kloge at gøre og andre, som ikke er så smarte.

Men helt grundlæggende har du brug for at få at vide, at tingene kan gøres på mange måder, og at du skal være opmærksomhed, hvis nogen påstår at have det endelig svar.

Derfor har du brug for at blive mindet om, at du skal stole på sin egen intuition uanset, hvem det er, der forsøger at hjælpe dig.

 

 

Du er villig til at investere i sig selv

Du er villig til at investere i dig selv både økonomisk og tidsmæssigt.

Du ved godt, at det koster noget, hvis du skal have hjælp ude fra, og har ingen forventning om at få det hele serveret på et sølvfad.

Du er villig til at give den gas, så du rykker dig.

_____________________________________________________

Kan du genkende dig selv i det meste af det, jeg har beskrevet ovenfor?

Så vil jeg anbefale dig at gøre tre ting – allerede i dag:

*At tilmelde dig mit ugentlige GRATIS motivations-kick: Mandags Business Motivation Boost, hvor du hver mandag morgen får et inspirerende indspark til din motivation – og din forretning.  

–> Få dine GRATIS Mandags-Business-Motivation Boost lige –> her

*At hente min GRATIS e-guide: 10 trin til en succesfuld forretning med styr på værdierne og strategien – og ro i økonomien og maven.  

–> Hent din GRATIS e-guide lige –> her

*At tilmelde dig ONLINE kurset. Fra kaos til overblik på 21 dage: Få styr på din strategi og forretning – til dig der flakker rundt og savner tid, fokus og penge i din forretningDu kan komme i gang – allerede i dag – for ned til 499 kr. excl. moms.

–> Tilmeld dig Fra kaos til overblik på 21 dage lige —> her

Jeg vil SÅ gerne støtte, hjælpe og udfordre dig.

Bedste hilsner
Pernille

Pernille Hjortkjær rådgiver om ledelse. rådgivningsmetode, virksomhedskultur, worklifebalance, bestyrelsesarbejde og online salg for fagspecialister og eksperter