Eller falder du tilbage i de gamle rutiner, når arbejdsdagens udfordringer presser sig på?

Som BusinessAntropolog lever jeg af at være forundringsparat. Jeg er opmærksom på de små detaljer i virksomhedens processer, der rykker på bundlinjen. Jeg ser de små detaljer i en virksomhed, der er blevet til rutiner, vaner og hverdag for mine kunder.

Den undren kræver, at jeg er åben overfor nye indtryk.

Den åbenhed har jeg trænet, optimeret gennem mange år og blevet bedre til at tænde for, når jeg er ude på opgave. Men der er én ting, der stensikkert dræber åbenhed, undren og evnen til at se nye sammenhænge:

En småstresset, lidt for travl og ustruktureret arbejdsdag.

For når vi har travlt, så klynger vi os til de kendte rutiner, til det vi tror virker og alt det vi kender. Fordi det giver en følelse af tryghed. Det er selvfølgelig rigtig skønt, hvis det vi gør allerede er helt fantastisk.

Sandheden er bare…

… at det sjældent er helt så fantastisk, som vi tror det er!

Når vi står med nye udfordringer, så hjælper det ikke at bruge de samme midler, der skabte udfordringerne. Det gælder forresten både hvis du spørger mig og den døde frø, som du måske kan huske, jeg har fortalt om før (Hvis ikke kan du læse om den her).

Når verden forandrer sig, konkurrencen bliver skærpet, og kunderne begynder at presse priserne eller kigge sig om efter nye samarbejdspartnere, hvad gør du så? Fortsætter du som altid, eller stopper du op, tænker dig om og følger forandringerne?

Det kræver et mentalt overskud at være åben over for forandringerne. Åbenheden kommer ikke af sig selv. Den kræver, at du har tiden til at reflektere over dine beslutninger, har en langsigtet plan og overskuddet til at udvikle virksomheden.

Det er derfor, det er så pokkers vigtigt at trække stikket ud, træde et skridt tilbage og se udfordringerne i et større perspektiv. Så vi tænker, FØR vi handler.

Det er derfor jeg prioriterer tiden til at lade op, så jeg altid er forundringsparat, når jeg er ude hos mine kunder. Forundringsparatheden er mit vigtigste antropologiske værktøj. Med det værktøj ser jeg sammenhænge, som mine kunder har overset.

Vil du også have overskuddet, overblikket og tiden til at være forundringsparat?

En af dem der har lært mig allermest om vigtigheden af at prioritere tid til at lade op er Trine Kolding, der er ekspert i personlig effektivitet og tidsoptimering.

Hun kender alle de gode værktøjer, bruger dem selv med stor effekt og er Danmarks bedste til at lære dig dem. Det er derfor ingen tilfældighed, at Trine altid er den jeg tyr til, når mine kunder efterlyser mere overskud, overblik og tid til at være forundringsparate.

Måske læste du om Trines værktøjer i hendes gæsteblogindlæg – ellers kan du fange det her.

Facebook kommentarer
The following two tabs change content below.
Pernille Hjortkjær er Direktør, BusinessAntropolog og Coach i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper virksomheder med at sætte ord på deres virksomhedskultur og udvikle den i den retning de drømmer om. Det skaber sammenhængende, autentiske og handlekraftige virksomer. Pernille er desuden forfatter til bøgerne: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.