arbejde mindre
… være mere sammen med familien
… være mere nærværende og på forkant som leder
… fokusere mere på dine kunders behov

[fortsæt selv listen over klassiske nytårsfortsætter som medarbejder, leder og virksomhedsejer].

Nytårsforsætter er fantastiske. Fordi, de giver anledning til at tage sit liv op til revision. Hvad gik godt i året, der gik? Hvad gjorde ikke? Og hvad skal ændres? Hvad skal være så meget bedre næste år?

 

MEN …

… Sandheden er desværre den, at der er faretruende stor risiko for at dit 2013 bliver præcis som dit 2012.

  • Hvis du kæmpede med at arbejde for meget, og være for lidt sammen med familie – vil du også gøre det i 2013.
  • Hvis du kæmpede ikke at være nærværende nok og tilstrækkeligt på forkant som leder i 2012 – vil du heller ikke være det i 2013.
  • Hvis du kæmpede med at fokusere på kundernes behov i 2012 – vil du også gøre det i 2013.

MEDMINDRE …

… du har lagt en plan for 2013, som kan hjælpe dig over – forbi – de udfordringer, du havde i 2012.

De fleste mennesker går ind i et nyt år med nøjagtig de samme nytårsfortsætter, som de havde året før. De samme, som de ikke fik ført igennem for et år siden!

’Men i år skal det være anderledes’, siger vi og lader champagnepropperne springe.

På trods af det faktum, at vi ikke GØR noget anderledes.

Nytårsfortsætter er vigtige (jeg elsker dem og har altid mindst et nytårsfortsæt)… men nytårsforsættet i sig selv er ikke afgørende. Det er den plan, der skal til for at få tingene til at ske, der gør forskellen.

Du kan lave en plan for hvordan, du vil gøre din forretning til en endnu bedre forretning i 2013, men den er værdiløs. Du kan lave en plan for hvordan, du vil være mere nærværende som leder, men den er værdiløs.Skriftlige mål – uanset hvor fint papiret, du skriver på, er – er kun et lille skridt til at få tingene til at ske.

Alene. På det der stykke papir. Kommer der ikke til at ske. Noget som helst.

MEDMINDRE …

Du tilsætter …. ACTION!

Gør du det, er du til gengæld ualmindeligt godt på vej til at lykkes med dine mål.

Forvirret?

Her er et eksempel:

Forestil dig, at du vil arbejde mindre i 2013. Du skriver på et stykke papir:
a) hvor meget eller lidt du gerne vil arbejde og
b) hvordan du vil gøre det
Du kigger på papiret. Smiler. Og glæder dig over din beslutning, som nu står der sort på hvidt.

Men …

Projektet er dømt til at mislykkes.

Hvis altså det papir der får lov til at stå alene.

Hvis du ikke gør andet end at skrive det ned.

Men …

… hvis du plotter ind i din kalender, hvilke mål du har måned for måned i de næste 12 måneder … så har du taget action.

Kan du se forskellen?

Hvis du samtidig tilmelder dig et coachforløb, som passer til dig, plotter alle tider ind i kalenderen – og BETALER for dit coachforløb …

… så er du et STORT skridt nærmere dit mål.

Dag for dag arbejder du dig nu seriøst på vej mod dit mål:

  • Den 1. januar slår du dine mail push fra på mobiltelefonen.
  • Den næste dag beslutter du dig for at slukke telefonen, når du er hjemme ved familien
  • Du nyder en kop kaffe sammen med konen i sofaen om aftenen i stedet for at sidde med fingrene på lap toppens tastatur, igang med at svare på alle de mails der er dukket op under en lang juleferie
  • Du spiser både morgenmad OG aftensmad med familien.
  • Du KOMMER til dine coachsessions.
  • Du tager ACTION og overholder din plan.
  • Den næste dag gør du det samme…Og den næste …Og den næste …

Når du om et år igen står med champagneglasset i hånden, så HAR DU (højest sandsynligt) NÅET DIT MÅL.

Dén følelse slår det meste her i livet. At have sat sig et mål – kæmpet – og nået det.
Så kan alle andre nytårsfortsætter bare komme an. Du ved, du kan. For du har allerede gjort det.

Men måske er du allerede nu ved at tabe den følelse af succes af syne? Måske mærker du allerede her få dage efter nytårsskiftet at de nytårsmål eller nytårsforsætter, du måske satte dig op til nytåret viser sig at være sværere end som så at indfrie? Mærker du allerede nu, at motivationen til at arbejde mindre, være mere sammen med din familie, være mere nærværende overfor dine medarbejdere eller kunder allerede er dalet en smule?

Så er det NU, du skal handle! Så er det nu, du rent faktisk skal gøre noget, og ikke bare nøjes med at drømme om, at det bliver anderledes.

Så spørgsmålet du skal stille dig selv nu er: Vil du nå i mål med dine drømme og visioner for 2013 eller vil du nøjes med at drømme om dem at indfrie dem?
 

Spørg dig selv: Hvad er dit professionelle mål for 2013?
Du har sikkert, ligesom jeg, allerede et par nytårsfortsætter i ærmet. Sådan rent privat. Men hvilke mål har du sat dig professionelt?

Hvilket mål har du sat dig for din karriere – og hvis du er selvstændig: for din forretning – i 2013?
• Vil du styrke dit brand, dit image?
• Vil du øge din omsætning og dit salg?
• Vil du knytte kunderne tættere til dig via bedre rådgivning?
• Har du brug for, at 2013 bliver året, hvor du selv dygtiggør dig – udvikler nye kompetencer, og bliver bedre til det, du allerede laver?
En ting er sikkert: Dit professionelle 2012 bliver heller ikke anderledes i 2013, hvis du ikke tager action på at gøre noget andet, end du gjorde i 2012.

For mange har både 2012 og årene før været udfordrende. Kundernes kreditkort sidder ikke længere så løst, som det gjorde engang. Samtidig er kunderne begyndt at kræve mere end nogensinde før.

De vil ikke sælges til. De vil rådgives.
Og de vil rådgives individuelt. Er de ikke tilfredse med den rådgivning, de har fået, går der et sekund – så er virksomhedens navn og den dårlige oplevelse ude på både facebook og Twitter. Med firmaets logo og navns nævnelse.

Trenden tog fart i 2012. Det bliver ikke anderledes i 2013.

Du kan ikke ændre din kundes krav. Eller din kundes købsadfærd. Men du kan ændre din tilgang til din kunde, så jeres forhold bliver stærkere.
Og så de historier, din kunde fortæller om dig på facebook, er nogen, der gør dig stolt. Og hvis du ikke bare beslutter, at du vil det, men også tager ACTION på det, så er sandsynligheden for at det rent faktisk lykkes, stor.

Spørg i stedet dig selv:

  • På hvilken måde vil du møde dine kunder i 2013?
  • Hvad vil du tilbyde dem, som du ikke tilbyder i dag?
  • Hvilken historie skal de fortælle om dig og din forretning på facebook og twitter?
  • Og hvad vil det betyde for dig, at du gør noget andet – noget nyt – i 2013?

Tag papir og kuglepen frem. Skriv dine mål ned. Men lad dem aldrig stå alene.
Forskellen på at lykkes eller ikke lykkes er … ACTION.

Rigtig meget held og lykke med at tage ACTION i 2013!
Pernille


PS: Er du klar til at tage ACTION? Her er tre muligheder for dig der tager din beslutning om at gøre noget aktivt – tage ACTION både personligt, ledelsesmæssigt og forretningsmæssigt

For uanset hvad du drømmer om at gøre, skabe, nå så kan det blive virkelighed i 2013.
Det kræver kun én ting: At du tager ACTION. NU!

Facebook kommentarer
The following two tabs change content below.
Pernille Hjortkjær er Direktør, BusinessAntropolog og Coach i PE3A BusinessAntropologi. Pernille hjælper virksomheder med at sætte ord på deres virksomhedskultur og udvikle den i den retning de drømmer om. Det skaber sammenhængende, autentiske og handlekraftige virksomer. Pernille er desuden forfatter til bøgerne: Fra Pionervirksomhed til netværksorganisation og Kender du dine medarbejdere?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.