GROW modellen er et redskab fra coachens værktøjskasse, hvor der med fokus på den personlige udvikling arbejdes med alternative handlingsplaner. Det er en effektiv arbejdsmodel, når du skal knuse problemer, jagte mål eller på anden måde har brug for at udvikle dig personligt.

Denne side er en online ressource, hvor vi har samlet alt vores viden omkring GROW modellen, krydderet den med vores erfaringer og fortsætter med at udvide, når vi har nye guldkorn, som du kan bruge i dit arbejde – hvad enten du er landbrugsrådgiver, sælger eller personalechef.

Indhold

Vi har gjort det nemt for dig at navigere i sidens indhold. Du kan tage det hele fra en ende af eller klikke på det punkt her i indholdsfortegnelsen, som du har brug for at vide mere om.

del-den-med-dit-netvaerk


Hvorfor hedder modellen GROW?

GROW modellen er et populært værktøj fra coaching i forbindelse med ledelse og lederudvikling. GROW modellen er primært knyttet til den personlige udviklingsproces, hvor målet er, at den enkelte udvikler sig og vokser som menneske. Derfor passer navnet GROW godt til modellen, der på en nem måde samler tanker og gør dem til løsningsorienterede handlinger i løbet af en coachingsession.

Men du kan også bruge den som et refleksionsværktøj, når du selv står overfor en udfordring. GROW modellen kræver ingen særlig uddannelse, så selve de grundlæggende principper fra modellen kan bruges af alle og er ikke forbeholdt coaches. Det kan være en enormt effektiv måde at samle og ordne dine tanker omkring en udfordring, du står overfor.

GROW modellen er delt op i fire faser, med hver deres fokus. Det kan du læse mere om herunder.

Hvad står GROW for?

GROW er en sammentrækning af fire ord, der beskriver hver fase i GROW modellen.

  • Goal
  • Reality
  • Options
  • Will

De fire ord er ikke meget værd i sig selv, men som udtryk for et overordnet spørgsmål, du stiller dig selv eller din kunde i hver enkelt fase, så bliver det til grundlaget for en motiveret og løsningsorienteret handlingsplan.

  • Goal = Mål (Hvad vil du?)
  • Reality = Virkelighed (Hvordan ser situationen ud lige nu?)
  • Options = Muligheder (Hvilke muligheder har du?)
  • Will = Handling (Hvad vil du gøre?)

De fire faser er alle lige vigtige, når vi hjælper ledere, rådgivere og direktører med at knuse problemer for deres kunder – så det også giver effekt på den lange bane.

Goal (Målet)

I første fase fastsættes målet for den overordnedet proces du eller din kunde står overfor. Hvad er det du gerne vil opnå?

Relevante spørgmål i denne fase:

  • Hvad er det, du gerne vil udvikle?
  • Hvilket resultat vil du gerne opnå?
  • Hvad er tidsrammen?
  • Hvordan kan du handle allerede nu?
  • Tror du på, at vi kommer i mål?
Ekstra!

Det er vigtigt at målet er Specifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt. Her kan du med fordel bruge SMART modellen, som du kan lære meget mere om her. Vi har faktisk et online værktøj, der hjælper dig med at sætte effektive mål – tilmeld dig nyhedsbrevet for at prøve SMART mål generatoren.

Reality (Virkeligheden lige nu)

Inden du begynder at afsøge nye muligheder for kunden, så er det vigtigt, at du får styr på, hvor I står nu. Du skal kende udgangspunktet.

Relevante spørgsmål i denne fase:

  • Hvor står du lige nu?
  • Hvem er indblandet ud over dig?
  • Hvad har du gjort indtil nu?
  • Hvilke forhindringer er du stødt på allerede?
  • Hvilke forhindringer venter forude?
  • Har du personligt en modstand, der blokerer din motivation?
  • Hvilke ressourcer får du brug for?
  • Hvilke personer har du brug for hjælpe fra?
  • Hvad drejer det sig i virkeligheden om?
  • Hvorfor er problemet ikke løst / målet ikke nået endnu?

Options (Muligheder)

Nu er det blevet tid til at drømme. Det er her I skal afsøge alle tænkelig og utænkelige scenarier. Hvad nu hvis penge ikke var en forhindring? Hvis der var alt tid i verden? Og så videre. Det er din opgave at skabe et rum, hvor kunden tør drømme højt og uhæmmet.

Relevante spørgsmål i denne fase:

  • Hvad er dine muligheder for at løse problemet?
  • Hvad er alternativet?
  • Hvad kunne du ellers gøre?
  • Hvad er der sket den dag, hvor du har nået dit mål?
  • Hvis jeg var i din situation, hvad ville du så rådgive mig til? (Byt eventuelt plads rent fysisk også)
Et meget stærkt spørgsmål i slutningen af denne fase er: “Hvordan ser dit liv ud, når du har nået dit mål?”. Det er ofte her vi finder kimen til den motivation, der skal sikre handling på den lange bane.

Will (Handling)

Relevante spørgsmål i denne fase:

  • Hvilken mulighed vælger du?
  • Hvordan opfylder det dine mål?
  • Hvornår starter du?
  • Hvornår kommer du til mig og siger: “Jeg er i mål?”
  • Hvad er dine delmål?
  • Hvad er din personlige modstand imod at arbejde for disse mål?
  • Har du behov for støtte og i så fald, hvem har du brug for støtte fra?
  • Har du brug for min støtte undervejs? Hvornår?

 

Hvordan bruger du GROW modellen i dit arbejde?

 

Hvor kan du læse mere om GROW modellen?

Der er skrevet et hav af bøger om coaching og GROW modellen. Der er ikke nogen decideret ophavsmand, der tager alt æren for modellen, men her er to gode steder, hvor du hos nogle af verdens skarpeste coaches kan hente endnu mere viden om GROW modellen.

 Er du leder eller rådgiver, og tror du, at coaching kunne styrke dine kompetencer som hhv. leder og rådgiver, så se nærmere på mine online kurser Den Coachende Leder og Den Coachende Rådgiver

Har du spørgsmål til GROW modellen?

Hvis du har flere spørgsmål til GROW modellen, hvordan du laver handlingsplaner eller andre udfordringer, som du står med lige nu, så er du altid velkommen til at skrive til os på hello@pernillehjortkjaer.dk eller bruge kontaktformularen her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.