Prøv SMART MÅL GENERATOREN her:

Der er i alt 7 trin. Udfyld dem nedenfor.

SMART modellen er din genvej til et effektivt og smart mål

 

 

SMART modellen

Du er landet på en side, der er mere end bare vores SMART MÅL GENERATOR. Den her side er også en samlet ressource, hvor du får fyldt tanken op med viden om SMART modellen.

SMART modellen er et værktøj, som gør lettere for dig at sætte et mål og nå det. Du har sikkert oplevet, at du har sat dig et mål, som du ikke har realiseret. Det betyder ikke nødvendigvis, at du ikke var god nok, for måske var istedet målet, der trængte til at blive skarpere formuleret.

SMART modellen hjælper dig til at stille skarpe mål, som er lettere at kommunikere til andre og følge op på.

Herunder gennemgår vi SMART modellen i detaljer, du kan klikke på et link herunder og hoppe direkte til et bestemt punkt:

 

SMART modellen gør dit mål konkret

Vi bruger SMART modellen fordi, den hjælper dig til at gøre dit mål konkret, håndtérbart og nemmere at nå. Det er 3 meget vigtige faktorer, når du skal holde motivationen i top i jagten på dit mål – også de dage, hvor det bliver hårdt! Hvad enten du gerne vil arbejde mere effektivt, have mere tid sammen med familien eller skære ned på de søde sager, så er SMART modellen et godt værktøj, når dit mål skal sættes. Og et godt mål er et godt udgangspunkt.

SMART er en sammensætning af 5 faktorer, som dit mål skal opfylde for at være et godt mål.

SMART Modellen er din vej til et godt målDit mål skal være:

  • Specifikt
  • Målbart
  • Attraktivt
  • Realistisk
  • Tidsbestemt

Dit mål skal være SMART!

Hvis dit mål skal være SMART, så skal det opfylde alle fem krav i SMART modellen. Herunder gennemgår vi alle kravene én for én. Vi har sørget for en række opfølgende spørgsmål til hver af de fem krav i SMART modellen, så du gennem hele øvelsen kvalificerer dit mål. Du kan tage et skridt ad gangen. Når du kender svarene på spørgsmålene herover, så får du for alvor den fulde værdi af vores SMART MÅL GENERATOR

 

Dit SMART mål skal være SPECIFIKT

Det er vigtigt, at dit mål er specifikt. Du skal kort og meget præcist beskrive, hvad du ønsker at opnå med dit mål, og hvordan du vil opnå det.

Det betyder, at dit mål skal være veldefineret og afgrænset.

Når du skal afgøre om dit mål er specifikt, så kan du med fordel bruge følgende afklarende spørgsmål:

  • Hvad vil jeg opnå med mit mål?
  • Hvorfor vil jeg gerne nå mit mål?
  • Hvem involverer det at nå mit mål?

Hvis dit mål er for bredt, eller for løst, formuleret, så bliver det umuligt for dig at vurdere, hvordan du skal nå målet, og hvornår du har nået målet.

En hurtig syretest af dit specifikke mål

Hvis du kan svare nej til et af disse spørgsmål, så er dit mål ikke specifikt nok:

  • Forstår din mor dit mål?
  • Kan du hurtigt forklare dit mål for andre?

Dit mål skal være MÅLBART

Det skal være let at konkludere, hvornår du har nået dit mål. Så sæt et målbart succeskriterie op fra starten.

Du skal vide præcis, hvornår du kan sige: “Jeg er i mål!”. Så får du nemlig succesoplevelsen med, når du når dit mål, du kan se en ende på det, når vejret er gråt og du ved altid helt konkret, hvor langt du er fra at være mål.

Det er vigtigt, at du gør dit mål målbart i en størrelse, et resultat, en deadline eller i en eller anden form for respons, så du oplever og mærker, at du har nået dit mål.

Når du skal afgøre om dit mål er målbart, så kan du med fordel bruge følgende afklarende spørgsmål:

  • Hvordan ved jeg, at jeg har nået mit mål?
  • Hvad er mit succeskriterie for målet?
  • Hvad har ændret sig, når jeg har nået mit mål?

Hvis dit mål ikke er målbart, så har du ingen finish line. Du kan med andre ord knokle rundt om kernen af målet i lang tid uden at komme videre. Med et målbart mål, så ved du præcis, hvornår du er klar til at sætte nye mål.

Dit mål skal være ATTRAKTIVT

Det bliver garanteret hårdt arbejde at nå dit mål, så det er vigtigt for din motivation, at målet er attraktivt for dig. Det skal være et mål, som du virkelig ønsker, brænder for og får pulsen op over.

Dit mål skal kort sagt være hele besværet værd.

Når du skal afgøre om dit mål er attraktivt for dig, så kan du bruge følgende afklarende spørgsmål:

  • Hvad er min motivation for at nå målet?
  • Hvordan beriger målet min nuværende situation?
  • Hvilken værdi giver det mig, når jeg når mit mål?
  • Hvad drømmer jeg om?

Rigtig mange mennesker sætter mål for sig selv, som dybest set er attraktive, men ikke er attraktive for dem selv. Så når du vurderer. om dit mål er attraktivt, så husk at spørg dig selv:

  • Er det her mest attraktivt for min chef?
  • Er det her virkelig attraktivt for mig?

Hvis din motivation ikke kommer indefra, men er styret af andre menneskers forventninger til dig, så er der stor risiko for at dit mål forbliver uopnået.

Dit SMART mål skal være REALISTISK

Dit mål skal være realistisk, altså et mål som du tror på, at du kan opnå. Det er vigtigt, at det er dig, der tror på det – ikke alle mulige andre. Det skal være udfordrende og opnåeligt på samme tid. Er dit mål for let at nå, så mister du også motivationen for at kæmpe for det.

Du skal tro på, at du kan nå dit mål.

Når du skal vurdere, om dit mål er realistisk, så kan de her spørgsmål hjælpe dig:

  • Tror jeg på, at jeg kan nå mit mål?
  • Vil jeg ofre, hvad der er nødvendigt for at nå mit mål?
  • Hvilke udfordringer kommer jeg til at møde på vejen?
  • Hvordan tackler jeg udfordringerne?

Dit mål skal være TIDSBESTEMT

Lige nu brænder du helt vildt for at komme i gang, du er topmotiveret for at nå dit mål. Måske skulle det helst have været nået i går. Slå koldt vand i blodet. Du skal lægge en plan.

Det er vigtigt, at du har tidsbestemte deadlines på vejen mod dit mål. Hvis det er et stort mål, så skal du også have deadlines for, hvornår du skal følge op på og justere dine mål.

Det er vigtigt, at du sætter en specifikt dato og gerne et tidspunkt også. Og det skal selvfølgelig gøres, så du har en realistisk tidshorisont at arbejde med målet i.

Så her skal du i virkeligheden spørge dig selv:

  • Hvornår kan jeg nå mit mål?
  • Hvad er min deadlines på vejen mod målet?
  • Hvor lang tid har jeg?
  • Hvor lang tid ønsker jeg at bruge?

Hvis du arbejder med store mål, hvor processen er lang, så kan du med fordel sætte din deadline en dag, hvor du har mulighed for at fejre dit mål. Tænk på en marathonløber, der måske et år i forvejen bestemmer sig for, hvornår han vil peake. Her er det specifikke løb en event, der bliver til selve ramme om hans deadline.

 

 

Har du et SMART mål?

Hvis du med hånden på hjertet kan svare JA til, at dit mål opfylder alle fem krav i SMART modellen. Så har du et SMART, skarpt og godt mål, som du kan begynde at jagte. Men hvordan er det lige, at du bevarer motivationen og det store drive, du har i dag, når hverdagen begynder at tromme truende udenfor døren, bunkerne på kanten af skrivebordet begynder at vakle og chefen står klar med nye opgaver til dig?

Her er det vigtigt, at du bruger din plan fra vores SMART MÅL GENERATOR aktivt. Når motivationen begynder at svigte, så kan du læse planen igennem og minde dig selv om, hvorfor du har sat et mål, hvad næste skridt på vejen er, og hvorfor det giver mest værdi for dig at vælge målet til og alt det andet fra.

SMART modellen er ikke særlig svær med vores nye SMART mål generator

Hvad er et godt mål?

Det kan være meget individuelt, hvad der bliver opfattet som et godt mål, men vi har samlet et par herunder, som opfylder SMART modellens fem krav meget godt:

  • Jeg vil hæve min medarbejderes tilfredshed fra 7,5 til 8,5 inden 2015
  • Jeg vil certificeres som Agile Scrum Manager inden udgangen af 2014
  • Jeg vil nå en fjerdedel af vores budget i første kvartal af 2014

Har du fundet dit mål?

En refleksion over SMART modellens effekt

Prøv at forestil dig den her scene

Du sidder i møde.

Tidsplanen er for længst røget over skulderen.
Temperaturen i rummet stiger i et faretruende tempo.
Din tålmodighed smuldrer næsten lige så hurtigt.

Og nu vender alle deres øjne mod dig:

“Hvad er dit mål for 2015?”

Hvad svarer du dem?

“Jamen, det har jeg allerede tænkt over det, og mit mål er…”

Eller gør du som de fleste af os, der hurtigt lige slynger noget ud!

“Jeg vil gerne have mere tilfredse kunder…”

De andre på mødet vil gerne videre, så de mumler i kor fint og hopper videre til sidemakkeren.

Der er grundlæggende to typer mål. Dem du når hele vejen i mål med, og dem du opgiver på halvvejen. Inden vi viser den gode formel til at nå dine mål, så lad os se på et række mål, som vi har set blive slynget ud:

  • “Jeg vil tjene flere penge”
  • “Jeg vil være den bedste”
  • “Jeg vil gerne have mere tid”
  • “Jeg vil være en god leder”

Det lyder jo godt. Det er der ingen tvivl om. Vi vil også gerne tjene flere penge, være de bedste og have mere tid i kalenderen. Men helt ærligt, så tror vi ikke, at de her mål er super motiverende, når du står med en alarmerende rød bankkonto, en kalender fuld af kruseduller og stadig drømmer om at blive den bedste uden at vide, hvad du vil være den bedste til.

De mål, som du slynger ud lidt for hurtigt er den ene type af mål. Den anden type mål ser sådan her ud:

  • “Jeg vil øge min indtjening med 5% pr. md. ved udgangen af juni 2015”
  • “Jeg vil specialisere mig i situationsbestemt ledelse inden 2016
  • “Jeg vil have to timer ekstra med børnene hver uge hele foråret”
  • “Jeg vil øge medarbejdertilfredsheden fra 7.5 til 8.5 inden tredje kvartal.”

Kan du se forskellen? Hensigten med målene er de samme. Men de nye mål er meget mere specifikke.

Og hvorfor er det så vigtigt?

Fordi det handler om din motivation, og din motivation er altafgørende for at nå dit mål. Det er din motivation, der får dig ud på løberuten, når det står ned i stænger. Det er din motivation, der minder dig om, at spørge til medarbejdernes input, selvom du bøvler med en hård deadline.

Kort sagt og groft skåret: Så er det din motivation, der bestemmer, om du gør noget ved dit mål eller ej.

Du kan godt nå mål, som du ikke er motiveret for.

MEN…

Det bliver bare meget sjovere, når motivationen er med hele vejen!

Hvordan arbejder du så med motivationen?

Det er her vi hiver vi SMART modellen frem (til alle vores faste læsere: igen!), og så kigger vi rigtig meget på det punkt, der hedder Attraktivt. SMART modellen er fem krav, som du skal stille til dit mål:

  • Specifikt
  • Målbart
  • Attraktivt
  • Realistisk
  • Tidsbestemt

For hvorfor er dit mål attraktivt? Hvorfor vil du kæmpe imod forhindringer for at nå det? Hvorfor vil du bruge den tid, som det kræver?

Måske er det fordi:

  • Du gerne vil have råd til at ansætte en ekstra medarbejder!
  • Du gerne vil styrke din selvtillid som leder!
  • Du gerne vil være en god forælder for dine børn!
  • Eller måske er det noget helt andet…

Det vigtige når vi arbejder med attraktive og motiverende mål er, at det er din motivation, der er drivkraften hele vejen. Du skal ikke være motiveret for et mål, fordi direktøren siger det. Du kan prøve, men det virker ikke særlig godt. Du skal finde din personlige motivation i målet. Og det er en rigtig god idé at skrive det ned, så du kan tage det frem og kigge på det, når du rammer de dage, hvor motivationen er lav.

Så hvad svarer du næste gang, du bliver spurgt:

“Hvad er dit mål for 2014?”

Slynger du et hurtigt mål ud af ærmet, eller siger du:

“Jeg vil gerne arbejde med _________, men jeg skal først lige bruge SMART MÅL GENERATOREN fra PE3A BusinessAntropologi”

Kom ud af komfortzonen

Hvis du er ligesom de fleste andre mennesker, så elsker du også, når tingene er lidt som de plejer. Vi vil gerne blive der, hvor alting er velkendt, hvor der føles tryg, og vi er trygge. Det er den zone, vi kalder for komfortzonen. Og hvis du vil nå dine mål og udvikle dig personligt, så er det vigtigt, at du træder ud af din komfortzone. Ellers bliver dit mål ikke ambitiøst nok.

I komfortzonen tager vi nogle uhensigtsmæssige valg for os selv, fordi vi ofte kommer til at svare det, som vi tror andre gerne vil høre. Men alt for ofte opdager vi, at det giver bagslag. Vi skuffer folk alligevel. Og hvis du ikke træder ud af komfortzonen, når du sætter et mål, så bliver udviklingen, som du oplever af at nå dit mål minimal.

Men det er svært at træde ud af komfortzonen…

Når vi træder ud af vores komfortzone, så bliver vi utrygge. Vi kan ikke lide det, fordi vi føler, at vi løber en risiko. Men denne følelse er ofte større end den reelle risiko ved at gøre noget anderledes.

Hvis du har sat et mål, så er det vigtigt, at du løbende genovervejer dine mål og bruge SMART modellen en gang til. Hvis du ikke oplever den ønskede effekt, så er det måske fordi, dit mål ikke er ambitiøst nok i udgangspunktet. Hvis du vil se resultater, så skal det gøre lidt ondt, og du skal bryde dine grænser.

 

Prøv SMART MÅL GENERATOREN her:

Ups! We kunne ikke finde din form.


Hvordan fungerer SMART MÅL GENERATOREN?

SMART MÅL GENERATOREN guider dig gennem SMART modellens fem krav til dit mål gennem en række spørgsmål. Værktøjet guider dig undervejs, så du hele tiden bliver skarpere på, hvordan dit mål skal lyde, så du har det bedst mulige udgangspunkt for at få succes med det. Når du har besvaret spørgsmålene i SMART MÅL GENERATOREN, så sætter vores værktøj svarene sammen ud fra SMART modellen og sender dig en flot og overskuelig handlingsplan direkte i din indbakke. Så har du den altid lige ved hånden, når du skal arbejde med dit SMART mål.

Hvad sker der med mine indtastede data?

For at vi kan generere en e-mail med en handlingsplan baseret på dine indtastninger i SMART MÅL GENERATOREN gemmer vi dine indtastninger i vores system. De oplysninger bruger vi samtidig til at forbedre din brugeroplevelse med SMART MÅL GENERATOREN og hele tiden udvikle vores online værktøj til at arbejde med SMART modellen.

Vi videregiver selvfølgelig aldrig dine indtastninger til tredje part!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.